PRO 2023 finalistit
AMMATTIKEITTIÖN TYÖNTEKIJÄ
Hilkka Anttila
Kassatarjoilija, SEAMK kampustalo, Sodexo, Seinäjoki
Anttila on tyytyväinen työhönsä, sillä hän on aina halunnut olla pullatäti. Työ on hyvin monipuolista, ja parasta siinä on aina iloisen Anttilan mukaan asiakkaiden kohtaaminen. Palkkaakin tärkeämpi on hyvä ja toimiva työyhteisö. Hän kokee vahvasti olevansa oikealla alalla ja tuntee niin ammattitaitoa kuin ammattiylpeyttäkin sen lisäksi, että nauttii työstään. "Asiakas on aina 1." Päivittäiset kävelyt ja luonnossa liikkuminen ovat Anttilan henkireikä.
Miia Kainua-Baggström
Tarjoilija, KV2, Antell, Vantaa
Kainua-Baggström huolehtii ravintolasalista ja toimittaa edustustuotteet asiakkaalle. Lounaalla hänen vastuullaan on linjaston hoito. Tavan-omaisten rutiinitehtävien lisäksi Kainua-Baggströmin työhön kuuluvat esimiehen sijaistaminen ja työssäoppijoiden ja opiskelijoiden valmentaminen. Parasta työssä on erilaisten ihmisten kohtaaminen. Kainua-Baggström nauttii tekemisen meiningistä työpaikalla.
”Olen tunnollinen ja tarkka vastuunkantaja. Moniosaajana pystyn hoitamaan erilaisia työtehtäviä. Otan muut huomioon ja autan ja opastan tarvittaessa. Kannan vastuuta ja pidän yllä hyvää työilmapiiriä. Olen iloinen asiakaspalvelija, jolle hyvä maku on kaikessa toiminnassa tärkeää.”
Nella Taipola
Vuoropäällikkö, Ravintola Båx, Kanresta, Helsinki
Aiemmin sairaalakahviloissa työskennellyt Taipola vastaa business parkissa Ilmalassa sijaitsevassa Båxissa salin toiminnasta ja myyntipalvelusta, mikä tarkoittaa tiivistä yhteydenpitoa asiakasyritysten ja keittiön välillä. Työssä parasta on oma tiimi, jonka kanssa on hauskaa tehdä töitä. Työkaverit puolestaan arvostavat Taipolan roolia tiimihengen luojana. Taipola uskoo, että työntekijöiden hyvä fiilis välittyy asiakkaille.
”Laitan asioita usein onnistumaan pikaisellakin varoitusajalla. Kokoustarjoilumyynti on iso osa työtäni ja minulle mieluisaa, pidän sen tuomasta vastuusta ja vuorovaikutuksesta asiakkaiden kanssa. Otan mielelläni vastuuta, ja luottamus tuo työhöni merkityksellisyyttä. Tulevaisuudessa pääsen toivottavasti hyödyntämään ravintola-alan oppejani tapahtumatuottajana.”
AMMATTIKEITTIÖN KOKKI
Mari Peippo
Kokki, Ruokakello, Unica, Turku
Lounasruokalan kokin työnkuva on monipuolinen: Peippo valmistaa ruokaa ja auttaa kassalla ja muissa tehtävissä. Raaka-ainetilauksista huolehtiminen, omavalvonta ja ruokalistasuunnittelu kuuluvat myös työhön. Avokeittiössä pääsee kohtaamaan asiakkaat ja saa suoraa palautetta. Tavoite on aina maukas lounas, ja erityisruokavalion saa vaikka yksi asiakas. Iso osa Peipon onnistunutta työpäivää on toimiva työympäristö ja työkaverit.
”Olen helposti lähestyttävä, tulen hyvin toimeen niin nuorten kuin aikuisten kanssa. Olen tarkka, vastuuntuntoinen, joustava ja toiset huomioonottava. Kannustan ja välitän taitoni ja tietoni nuorille. Osaan tehdä nopeasti päätöksiä ja hoitaa hommat, jos suunnitelmat muuttuvat lennossa.”
Teppo Vahtera
Kokki, Puolalan koulu, Arkea, Turku
Vahteralla on erikoinen toimenkuva: hän työskentelee Arkean koulu- ja päiväkotikohteiden kiertävänä kokkina. Hänen tehtävänsä on tulipalojen sammuttelua kahdeksassa toimipisteessä. Elokuusta 2022 lähtien Vahtera on ollut Puolalan koulussa, jossa tehdään lounas kahdeksaan päiväkotiin ja kahteen kouluun sekä päivällinen neljään vuoropäiväkotiin. Hän osallistuu kaikkiin keittiön töihin ja pyrkii olemaan tukena vastavalmistuneille ja uusille työntekijöille.
Sonja Veija
Kokki, Varuskuntaravintola Sahara, Leijona Catering, Helsinki
Veijalle on kunnia palvella puolustusvoimien henkilökuntaa ja varusmiehiä. Santahamina on ainutlaatuinen työympäristö ja työaika miellyttävästi aamupainotteinen. Hyvä työilmapiiri, yhteishenki ja tiimityöskentely ovat työn suola. Päivittäisen työn ohessa Veija vetää keväisin ja syksyisin varusmiehille sotilaskeittäjäkurssin.
AMMATTIKEITTIÖN PÄÄLLIKKÖ
Minna Gehör
Ravintola- ja tapahtumapäällikkö, Juvenes, Oulu
Gehörin työura alkoi Napapiiriltä vuonna 1993. Nykyisessä työssään Gehör aloitti 2017. Hän toimii kahden ravintolan ravintolapäällikkönä sekä vastaa Juveneksen yhdeksästä toimipisteestä Oulun yliopistolla. Tärkeintä työssä on organisoida jokainen päivä niin, että asiakkaat saavat mahdollisimman hyvää palvelua. On tärkeää myös, että henkilökunta tietää, että heidän työtään arvostetaan. Vaihtuviin tilanteisiin reagoinnissa onnistuminen auttaa jaksamaan päivästä toiseen.
"Mieleenpainuvimpia töitäni on ollut ensimmäisen tohtoripromootion järjestäminen. Olisin hyvä PRO-voittaja, sillä olen kehittynyt vuosien varrella vahvaksi ja taitavaksi ammattilaiseksi. Saan omalla esimerkilläni henkilökunnan antamaan parhaansa työssään sekä heidän kunnioituksen.”
Sanna Nummela
Palvelupäällikkö, ISS Palvelut, Tampere
Nummelan ura ISS Palveluissa on alkanut 2011, mutta kaikkiaan työvuosia on kertynyt yli 30 moninaisissa ravintola-alan tehtävissä. Palvelupäällikkönä kuntapuolella parasta on, että päivät ovat vaihtelevia ja töitä saa tehdä mahtavan tiimin kanssa. Nummela kokee saaneensa aina uusia haasteita, kun on niitä kaivannut. Seuraavien haasteiden aika on restonomiopintojen valmistuttua. Tuleviksi trendeiksi Nummela nimeää kemikaalivapaan siivouksen ja ilmastoreilun ruuan.
”Nummela on ihan huippu ammattilainen. Hän hallitsee isotkin kokonaisuudet, on raudanluja roolissaan, mutta kuitenkin inhimillinen ja empaattinen, kohtaa työntekijänsä suurella sydämellä.” Näin Nummelaa kiitti entinen työntekijä.
Sauli Sillanmäki
Keittiöpäällikkö, Pajulahden liikuntakeskus, Kanresta, Nastola
Rokkikokki Sillanmäki työskentelee talvet urheilijoiden keittiömestarina ja vaihtaa kesäisin festivaalikeikkoihin. Sillanmäki on ottanut vastuun muun muassa Provinssirockin ja Ruisrockin ruokatuotannosta. Tärkeimpänä tehtävänään hän pitää turvallisen ja viihtyisän työympäristön luomista sekä työntekijöiden vahvuuksien tunnistamista. Itseään hän on kehittänyt suorittamalla työn ohessa keittiömestarin, dieettikokin, kondiittorin ja myynnin ammattitutkinnot.
”Festivaalikeikoilla sain palautetta alaisiltani: ’Tulen ensi kesänä uudestaan, jos sinäkin tulet.’ Myös muutama kunnialla maaliin viety tilaisuus Pajulahdessa on jäänyt mieleen. Kun olen illallisten yhteydessä esitellyt ruuat tarinoineen ja kertonut yrityksemme taustasta, olen saanut valtavat taputukset.”
Ravintolapäällikkö
Hilkka Lahtinen-Ojala
F&B Manager, Scandic Helsinki Aviacongress & Scandic Helsinki Aviapolis, Vantaa
Lahtinen-Ojalan monipolviselle uralle mahtuu lentokenttää ja laivaa mutta myös Michelin-ravintola ja useampi vuosi kokouspalveluissa. Nyt hän johtaa kahden ympäri vuorokauden aktiivisen hotellin ravintola- ja kokoustoimintaa. Lahtinen-Ojala luonnehtii työtään ennen kaikkea tiimin onnistumisen mahdollistamiseksi. Hänelle tärkeintä työssä ovat ihmiset, niin työntekijät kuin asiakkaat, ja hän kuvaileekin olevansa ihmisläheinen johtaja.
”Uskon, että kun pidän tiimistäni huolen, he huolehtivat asiakkaista. Kannustan aina uusiin ideoihin ja yrittämään. Virheiden pelko tappaa luovuuden, minun kanssani on turvallista kokeilla kaikkea. Parasta työssäni on saada ihmiset ympärilläni loistamaan! Tiimi näyttää vahvuutensa vasta vaikeissa paikoissa.”
Noora Luojus
Ravintolatoimenpäällikkö, Suomen kansallisooppera ja -baletti, Restel Ravintolat, Helsinki
Luojus vastaa Suomen kansallisoopperan ja -baletin ravintolapalveluista. Hän suhtautuu alaan ja työhönsä intohimoisesti ja uteliaasti ja kuvailee itseään esimerkillä johtavaksi työmyyräksi. Astuminen legendaarisen talon ravintolatoimenpäälliköksi oli ammatillisesti hyvin haastava ja kasvattava kokemus. Luojus haluaa jatkossakin edistää tuloksellista ja tunneälykästä johtamiskulttuuria alalla, jolla ihminen on keskiössä.
”Täytyy olla hieman hullu, että rakastaa tätä alaa. Asiakkaat ja työyhteisö antavat uskomatonta energiaa, tapahtumien suunnittelu ja toteuttaminen on luovaa, ja rakastan päästä haastamaan itseäni ja tiimiäni päivästä toiseen. Jokainen päivä on suuri seikkailu. Tärkeintä minulle ovat ihmiset; ilman ihanaa työyhteisöä ja ihmisiä meillä ei ole mitään.”
Iida Paloniemi
Ravintolapäällikkö, Friends & Brgrs, NoHo Partners, Oulu
Paloniemi on vastannut yli kolme vuotta Oulun Friends & Brgrsin toiminnasta. Hän kokee olevansa tärkeässä roolissa esihenkilönä, joka voi tarjota monelle nuorelle parhaan ensimmäisen työpaikan. Paloniemi johtaa omalla esimerkillä henkilökunnasta huolehtien. Hän toivoo voivansa edetä kasvavassa yrityksessä ja pääsevänsä vaikuttamaan vielä laajemmin siihen, mitä yrityksessä tapahtuu.
"Parhaalta tuntunut palaute on tullut työntekijöiden suusta. Se, että olen työssäni onnistunut niin, että he viihtyvät ja ovat motivoituneita, on erittäin tärkeää. Se tekee omasta työstäni merkityksellistä. Tiimini kannattaa minua PRO-palkinnon saajaksi, ja se on minulle todella iso juttu."
AMMATTIKEITTIÖN tuotekehittäjä
Leena Hjort
Ravitsemusasiantuntija, Kaarea, toimialue Varsinais-Suomi
Hjort aloitti 20 vuotta sitten sairaalaympyröissä ravitsemuksen ammattilaisena. Ravitsemistyönjohtajasta tuli vakinainen ravitsemusasiantuntija 2009, ja nyt Kaarean listoilla hänen työnsä painottuu erityisruokavalioiden kehittämiseen. Se voi olla isojen linjojen vetämistä, mutta myös yksittäisille ruokailijoille räätälöityjä ruokavalioita. Työn merkityksellisyys on noussut uuteen valoon vastuullisuuden pohdinnan myötä.
”Onnistumisiini lasken palon, joka työn tekemisessä on säilynyt. Tehtäviin on mielekästä tarttua ja kokemani organisaatiomuutokset ovat tuoneet hyvää vaihtelua. Tuntuu hyvältä ammattikunnan puolesta saada tällaista näkyvyyttä. Pidän yhteisöllisyydestä, joka on muodostunut ruokapalveluissa työskentelevien kollegoiden kanssa ympäri Suomea.”
Aki Scheiman
Tuotekehittäjä, Palmia, Helsinki
Scheiman suhtautuu intohimoisesti työhönsä koulu-, hoiva- ja sairaalaruuan tuotekehittäjänä Palmialla. Ravintola-alan työkokemusta hänelle on kertynyt yli 20 vuotta. Hän pitää erittäin mieluisana työtään, johon kuuluu muun muassa reseptien luonti ja valmistusprosessien kehittäminen sekä erilaiset kehitysprojektit ja hankkeet. Erityisen hienoa on ollut päästä kehittämään kouluruokaa ja trendinmukaisia kasvisruokareseptejä.
”Urani mieleenpainuvin kokemus on ollut ison tuotantolaitoksen käynnistäminen kokonaan uusilla resepteillä ja sen kehityksessä onnistuminen. Ehdottomasti parasta työssäni on syöty ruoka ja tyytyväinen asiakas.”
Jukka Turta
Tuotekehityspäällikkö, Päijät-Hämeen Ateriapalvelut, Lahti
Turta on vetänyt Päijät-Hämeen Ateriapalveluiden tuotekehitystiimiä vuodesta 2019 ja tehnyt sitä ennen monipolvisen uran eri kokoisten kattiloiden äärellä. Nyt keskiössä on kouluruoka. Turta pitää työtä merkityksellisenä niin koululaisten hyvinvoinnin kuin ruokakasvatuksen näkökulmasta. Hän uskoo, että korona palautti perusarvojen äärelle: kotimaisuus, ruokaketjun turvallisuus ja huoltovarmuus on nostettu pöydälle, ja siitä on hyvä ottaa koppi kehittämisessä.
”Haluan kehittää uutta kouluruokakulttuuria ja vuoropuhelua opetuksen järjestäjien kanssa. Lapsille kuuluu aito suomalainen ruoka, eikä sillä ole liikaa puolestapuhujia. Ammattialan arvostus syntyy tekijöiden ammattiylpeydestä. Sitä haluan olla nostamassa myös Suomen kokkimaajoukkueessa.”
Ravintolan asiakaspalvelija
Mustafa Alpaslan
Tarjoilija, Kitchen and Table, Clarion Hotel Helsinki, Helsinki
Alpaslanin ura ravintolassa ulottuu lapsuusvuosiin, jolloin hän auttoi isänsä vuonna 1980 Lontoossa avaamassa ravintolassa. Hän on ollut koko työikänsä pitkissä palvelussuhteissa ensin Englannissa, vuodesta 2008 lähtien Suomessa. Hän pitää itseään myyntihenkisenä ja erittäin taitavana täyttämään asiakkaan toiveet. Työyhteisössä Alpaslanin rooli on mentoroiva. Hän on tukipylväs nuoremmille kollegoilleen ja pyrkii inspiroimaan muita ympärillään.
”Blakes Hotelin ravintolassa kävi illallisella henkilö, joka osoittautui myöhemmin Jeremy Clarksoniksi. Olin uusi tarjoilija siihen aikaan, mutta hän antoi minulle 10/10 palvelusta ja arvioi ravintolamme muutenkin hyvin Timesissa. Tämä arvio auttoi minua etenemään pikavauhtia tarjoilijasta apulaisravintolapäälliköksi.”
Mikko Kummala
Ravintolapäällikkö, Viinibaari Vinho, Turku
Kummala on löytänyt paikkansa turkulaisesta viinibaarista, jossa hänen tärkein tehtävänsä on varmistaa asiakkaiden viihtyvyys ja erittäin laajan viinilistan hallinnointi. Kummala rakastaa keskusteluja viinistä innostuneiden asiakkaiden kanssa. Hän pyrkii jatkuvasti kehittämään viiniosaamistaan opiskelemalla ja viinejä maistelemalla. Ravintolapäällikkönä hän myös perehdyttää henkilökuntaa listalla korostuvien alkuviinien ja luomu- ja vegaanisten viinien saloihin.
”Vaihdoin tehdastyön ihmisiä vilisevään ravintolaan ystävän rohkaisusta. Olen saanut palautetta, että valitsin minulle sopivan alan. Se on kasvattanut minua ihmisenä. Käänteentekevä hetki oli myös päätyminen viinien maailmaan. Toivon että suomalaiset kävisivät ravintolassa myös arkisin, ei vain juhlatarkoituksessa.”
Jonna Suojasalmi
Ravintolapalvelun ammattilainen, Janoinen Lohi, Helsinki
Yli 20 vuoden rupeaman ”kalaravintoloissa” tehnyt Suojasalmi on todellinen oluen asiantuntija. Janoinen Lohi on asiakkaille toinen olohuone, ja sen tunnelmasta huolehtiminen on Suojasalmelle kunniatehtävä. Hän haluaa olla aidosti läsnä asiakkaidensa arjessa. Yksi keino pysyä mukana ajassa on opiskella jatkuvasti tuotetietoutta, sillä asiakkaiden vaatimukset kasvavat koko ajan. Yhteisöllisyyden kasvattamisessa on toiminut Suojasalmen ravintolaan perustama bingo.
”Suurin intohimoni on kasvattaa jatkuvasti kehittyvää olutkulttuuria. Paras palaute, jonka olen saanut työstäni, on edesmenneeltä kanta-asiakkaaltani, sanonnan ’kymmenen pistettä ja papukaijamerkki’ -luojalta, saamani alkuperäinen pronssinen papukaijamerkki. Hän kiitti minua merkillä laulaen samalla oman laulunsa Tuulella ei ole ystävää.”
Ravintolan kokki
Joona Holm
Keittiön vuoropäällikkö, Gustav Kitchen & Bar, Rovaniemi
Keminmaassa viisi vuotta sitten kokin uransa aloittanut Holm kierteli pohjoisen ravintoloita, kunnes pääsi heinäkuussa 2020 Rovaniemelle avaamaan nykyistä työpaikkaansa. Hänestä tuli kovan työskentelyn ja intohimon seurauksena keittiön vuoropäällikkö, joka kantaa vastuun kaikesta omassa vuorossaan. Parasta hänestä on saada tehdä rakkaudella ruokaa, olla luova, omanlainen, kekseliäs ja voida kehittyä jatkuvasti.
”Olisin hyvä valinta PRO-voittajaksi, koska pyrin koko ajan olemaan paras versio itsestäni. Teen työtä intohimolla. Olen innovatiivinen, sosiaalinen, kokeilunhaluinen ja utelias – pieni pilke silmäkulmassa. Haluan oppia, kehittyä ja kehittää. Olen saanut lyhyessä ajassa paljon vastuuta, edennyt urallani ja ehtinyt nähdä ravintola-alan monta eri puolta.”
Fanni Polón
Kylmän keittiön päällikkö / kokki, Ravintola Nokka, Helsinki
Polón vastaa ravintola Nokan kylmän keittiön toiminnasta. Hän on isossa roolissa vastuullisen keittotaidon tuomisessa käytäntöön lähtien talon ’nokasta häntään’ -ideologiasta. Keittiötyössä tärkeintä on raaka-aineen kunnioitus, hävikin minimoiminen ja vastuulliset raaka-ainevalinnat. Aikanaan työharjoittelu unkarilaisessa tähtiravintolassa sai palon keittämiseen roihahtamaan, ja sittemmin Polón on käyttänyt hyväkseen kaikki mahdollisuudet oppia lisää, opiskellen myös Paul Bocuse Institutissa.
”Yksi parhaista asioista työssäni on siihen kuuluva vastuu. Vastuun ottaminen annosten suunnittelusta, laadusta sekä reseptiikan tekemisestä on minulle mielekästä, kehittävää ja mielenkiintoista. Voin käyttää siinä luovuuttani, tutkia uusia raaka-aineita ja tekniikoita – ja opettaa oppimani koko tiimille. Näin kehitämme yhdessä ravintolan ruokatuotetta.”
Tarmo Savolainen
Kokki, Ravintola Pöllöwaari, Jyväskylä
Savolainen on aloittanut legendaarisen Pöllöwaarin kokkina vuonna 1988. Hän työskentelee lämpimän keittiön puolella ja kantaa yhteisvastuuta keittiön kokonaisvaltaisesta toiminnasta. Tärkeintä työssä on mahdollisuus työskennellä tasokkaassa ravintolassa taitavien työkavereiden ja työnantajien kanssa. Savolaisen saa jaksamaan työn luovuus: hän pääsee toteuttamaan itseään ja omia visioitaan. Hän on alan konkari: ensimmäisessä ravintola-alan työpaikassaan hän aloitti jo vuonna 1979.
”Työkavereiden mukaan olen hyvä hengenluoja työpaikalla. Luon työyhteisöön rentoutta ja hyvää ilmapiiriä huumorintajun avulla. Olen ahkera ja periksiantamaton. On ihan parasta, että saan tehdä mielekästä työtä, josta aidosti pidän.”
Ravintolan keittiöpäällikkö/-mestari
Mika Jokela
Keittiöpäällikkö, Finlandia-talo, Helsinki
Jokelaan henkilöityy Finlandia-talon ruoka. Hän vastaa kokonaisuudesta niin talon perusparannuksen aikana Pikku-Finlandiassa kuin taas sen jälkeen päätalossa. Fokus on jo tulevaisuudessa. Jokelan lupaus on tuottaa unohtumattomia ruokakokemuksia, jotka kohottavat tilaisuuden luonnetta. Hän nauttii niin taiteellisesta vapaudesta kuin onnistuneesta tiimityöstäkin. Kun tiiminrakennus on onnistunut, jäljelle jää hyvän fiiliksen ylläpito. Alalle kaivataan positiivista virettä, ei voivottelua!
”Tapahtumajärjestäjät voivat minun johdollani luottaa siihen, että keittiö hoitaa tonttinsa. Mieleen ovat jääneet Chaîne de Rotisseurs’in kapitulien Grand dinnerit. Jos jossain tilaisuudessa on vaativa kohderyhmä niin niissä. On upea tunne, kun koko tiimi saa sen arvostuksen, minkä ansaitseekin. Unohtumaton ilta oli sekin, kun koko seurue nousi prinsessa Viktorian johdolla seisaalleen taputtamaan Suomen Ruotsin-suurlähetystön illallisella.”
Kevin Manu
Keittiöpäällikkö/osakas, Restaurant Boon Nam, Helsinki
Ravintola-alan uransa Irlannissa vuonna 2006 aloittanut Manu tuli Suomeen ja Farangiin vuonna 2013. Vuonna 2020 hän oli mukana avaamassa Boon Namia uuden tiimin kanssa. Tiimistä huolehtiminen onkin keittiöpäällikön ykkösasia. Yhdessä joukkue luo makuelämyksiä asiakkaille. Tutustuminen uusiin ruokakulttuureihin ja makuihin pitävät Manun vireessä.
”Paras saamani palaute: ’Jos tämä jäisi viimeiseksi ateriakseni, kuolisin onnellisena.’ Haluan omalla esimerkilläni näyttää muille ulkomaalaistaustaisille, mitä kovalla työllä ja määrätietoisuudella voi saada aikaan jopa pandemia-aikana. Pandemian jälkeen mitään ei ole varaa pitää itsestään selvänä ravintola-alalla.”
Kim Mustonen
Keittiömestari, Pure & V, Nizza
33-vuotias Mustonen on kiertänyt maailman keittiöitä hengästyttävään tahtiin. Hän on päätynyt Nizzaan Helsingin, Lontoon, New Yorkin, Kööpenhaminan ja Tukholman tähtiravintoloiden kautta. Pure & V:ssä parasta on ainutlaatuisten Nordic-ruokaelämysten luominen. Mustonen luo menun ja pitää yllä päivittäistä laatua suoraan tuottajilta tai torilta noudettujen raaka-aineiden varassa. Vastuullisen ruuanlaiton ohessa Mustonen pitää tärkeimpänä muiden inspiroimista.
”Haluan tehdä kunniaa suomalaiselle ravintolakulttuurille ja saada sille huomiota myös kansainvälisesti. PRO-voittajana saisin ääneni kuulumaan paremmin ja voisin olla esimerkkinä muille. Paras palaute on, kun vieras palaa uudelleen syömään pitkänkin välimatkan päästä. Kokkina pyrin olemaan trendien edellä.”
HOVIMESTARI/SOMMELIER
Tuomo Poukkanen
Hovimestari, Ravintola Helsingin Suomalainen Klubi, Helsinki
Helsingin Suomalaisen Klubin ravintolan salista työvuorossaan vastaava Poukkanen on ollut alalla 25 vuotta. Klubilla on työyhteisö, jolta saa tukea, ja ainutlaatuinen asiakaskunta. Mieleenpainuvimpia hetkiä työssä ovat olleet ikäihmisten juhlat. Sankareiden ilon myötä oppii vähän lisää siitä, mikä elämässä on oikeasti tärkeää. Suomalaisesta ruokakulttuurista voi Poukkasen mukaan olla ylpeä: laadukasta ruokaa arvostetaan ja hyvä palvelu on aina muodissa.
”Haluan omalla esimerkilläni edistää ystävällistä, avointa ja kohteliasta palvelukulttuuria. Pienelläkin huomioimisella voi saada asiakkaalle hyvän mielen. Merkittävä osa asiakkaistamme on muodostunut minulle läheisiksi. Parasta on, kun asiakkaalle tärkeä tilaisuus on mennyt hyvin ja kiitos tulee sydämestä.”
Kristina Rosenberg
Kokousvastaava, M/S Finlandia, Eckerö Line, Suomi / Viro
Rosenbergin ura ravintola-alalla käynnistyi Virossa 1996 ja tie laivalle kulki Tampereen kautta. Hän aloitti M/S Finlandian ravintolassa vuonna 2012 ja on työskennellyt vuodesta 2015 lounge- ja kokousvieraiden viihtyvyyden takaamiseksi samalla laivalla. Hän arvioi olevansa hyvä valinta PRO-voittajaksi, koska tuo omalla kuplivalla persoonallaan ja säteilevällä asenteellaan iloa ihmisten arkeen. Välittömän ilmapiirin luominen henkilökohtaisella otteella on palvelun perusta.
”Tärkeintä on, että vieraille tulee tunne, että olemme paikalla vain heitä varten. Olen löytänyt työstä oman Ikigai-filosofian: olen kiitollinen, että saan tehdä asioita, joita rakastan, joissa olen hyvä ja joita maailma tarvitsee. Paras hetki oli, kun lukioikäiset tytöt kertoivat matkan päätteeksi haluavansa opiskella ravintola-alaa ja tulla meille töihin.”
Andrey Sorokin
Sommelier, Ravintola Carelia, Helsinki
Sorokin on edennyt urallaan määrätietoisesti kohti sommelierin osaamista. Hän aloitti ravintola-alan työt opiskellessaan Kuopiossa ammattikorkeakoulussa. Muuttaessaan Helsinkiin 2017 hän aloitteli WSET 4 -tason viiniopintoja ja pääsi pian jo tekemään viinivalintoja. Careliassa hän hallinnoi viinikellaria ja vastaa kaikesta viiniin liittyvästä palvelusta. Tulevaisuudessa Sorokin aikoo tavoitella Suomen parhaan sommelierin titteliä.
”Parasta työssäni on, kun onnistun ylittämään asiakkaiden odotukset. Kuuntelen mielelläni myös keittiömestarin ja kollegojen kommentteja viinin ja ruuan yhdistämisestä. Päämääräni on kehittää Carelia Brasserien viinilistaa, etenkin laseittain tarjottavaa listaa, yhä kiinnostavammaksi. Puolustan samalla ’Wine List of the year’ -titteliä.”
BAARIMESTARI
Liisa Lindroos
Bar Manager, Bar Bardem, Helsinki
Lindroos pyörittää cocktailbaaria Helsingin keskustassa. Hänelle työn keskiössä on luoda juomatuote ja tila, joka hämmästyttää, ihastuttaa ja puhuttaa. Lindroos rakastaa sitä, mitä tekee, ja parasta työssä on kokonaisuus, jossa näkyy hänen kädenjälkensä niin, että hän voi olla ylpeä siitä. Lindroosin tavoitteena on ravistella sitä, minkälainen hyvän baarimestarin pitäisi olla, ja auttaa muitakin luottamaan omaan tyyliinsä.
”Mieleenpainuvinta urallani ovat olleet cocktailkilpailut, joihin olen saanut osallistua ja joissa olen menestynytkin. Sain tilaisuuden haastaa itseäni uusilla tavoilla ja kehittää omaa tyyliäni baarimestarina. World Class 2019 ja 2022 olivat urani kannalta breaking point, jolloin sain edustaa Suomea, kokea ison maailman meininkiä ja verkostoitua.”
Jaako Louhi
Vuoropäällikkö, Krapin Paja / Krapihovi Tuusula
Louhi on tehnyt yli 20 vuoden uran baarissa, viimeiset kuusi vuotta Krapin Pajalla, missä työ on hyvin monipuolista. Krapin Paja on auki ainoastaan, kun jotain tapahtuu: Louhi elää arkea, jossa asiakkailla on aina juhla. Kaikki hänen tekemisensä tähtää siihen, että asiakkaalle syntyy hyvä mieli. Tavoitetta tukevat rikas kulttuurinen ilmapiiri ja työyhteisö, jossa Louhi viihtyy erinomaisesti.
”Historiamme isoimpien puutarhajuhlien jälkeen kollegani kehui, miten henkilökohtaisella otteella jaksoin ottaa vastaan jokaisen asiakkaan ja keskustella kaikkien kanssa, vaikka jonoa riitti useita tunteja putkeen. Kaipa se niin on, että olen jättänyt lähtemättömän vaikutuksen moniin asiakkaisiin.”
Mikko Rauman
Bar Manager, G Livelab, Helsinki
Lontoossa vuonna 1997 uransa aloittanut Rauman on pyörittänyt Muusikkojen liiton G Livelabin baaria jo kuusi vuotta. Hän pyrkii kehittämään baarista ajan hermolla olevan, leikkisän kokonaisuuden, jossa syntyy elämyksiä. Tärkeintä on ympärillä olevien hyvinvointi, niin henkilökunnan kuin asiakkaidenkin. Parasta työssä on mahdollisuus käyttää luovuutta. Työnantajan tuella Rauman on voinut rakentaa paikan, joka erottuu muista juomatuotteen ja asiakaspalvelun saralla.
”G Livelabissa ei hyväksytä minkäänlaista syrjintää, ahdistelua tai kiusaamista. Myös ohjelmaa suunnitellaan diversiteetti mielessä. Omassa työssäni pystyn parhaiten vaikuttamaan sosiaalisen vastuun toteutumiseen. Hyvin rakennetusta kulttuurista kertovat pitkät työsuhteet ja henkilökunnan toisiaan tukeva tapa työskennellä.”
Kahvilan työntekijä
Eve Kormilainen
Kahvilatyöntekijä / Master Barista, Espresso House Itis, Helsinki
Intohimo kahviin sai Kormilaisen hakeutumaan kahvilatyöhön vuonna 2019. Hän on tyytyväinen voidessaan työskennellä myös master baristana. Hän huoltaa ja ylläpitää kahvilaitteita sekä perehdyttää uusia työntekijöitä samoin kuin vastaa kahvin laadusta muutamissa kahviloissa. Työssä parasta onkin sen vaihtelevuus. Kormilainen kokee pystyvänsä näyttämään esimerkkinsä voimalla, kuinka luoda ensiluokkaisia asiakaspalvelukokemuksia samalla kun jakaa oman rakkautensa hyvään kahviin.
”Paras palaute tuli erityisen raskaan iltavuoron jälkeen. Kahvilamme vakioasiakas kertoi, että hän miettii seuratessaan työskentelyäni, miten ihminen voi pysyä kiireen keskelläkin tehokkaana ja hymyilevänä. Näen pimeimmissäkin hetkissä toivoa ja mahdollisuuden kehittyä.”
Anita Peksiev
Kahvilatyöntekijä, Barona, Helsinki
Peksiev on piinkova sijoitusasiantuntija, joka Osuuspankista eläkkeelle jäätyään hakeutui uudenlaisten kohtaamisten äärelle. Paulig Kulmassa voi tavata ihmistuntemusta ja tilannetajua hyödyntävän kassan, joka ymmärtää myös lisämyynnin päälle. Työpaikalla parasta on tunne siitä, että fiilis kahvilassa on kohdillaan. Peksiev toivoo, että oman työn arvostus nousisi – se välittyy asiakkaalle, ja koko alan arvostus kasvaa.
”Hyvä kohtaaminen ei hidasta palvelua. Asiakkaan tyytyväinen olemus on parasta palautetta. Saan asiakkailta itsekin voimaa ja iloa. Haluan olla hyvä käyntikortti yritykselle, jossa työskentelen. Olen ymmärtänyt, että työnantajalle kuuluu palkan vastineeksi laadukas työ. Miksen antaisi parastani!”
Kishor Shahi
Kahvilatarjoilija, Nordea Vallila Campus, ISS Palvelut, Helsinki
Nepalilaistaustainen Shahi on työskennellyt saman työnantajan palveluksessa vuodesta 2011, vuodesta 2018 lähtien tarjoilijana. Shahi työskentelee sekä Nordea Vallilla Campuksen kahvilassa että edustuspuolella ja tarpeen mukaan muissa tehtävissä. Tärkeintä hänelle on tarjota parasta asiakaspalvelua. Hyvän tuulen levittämisessä hymyllä on iso rooli.
”Vuosi, jolloin aloitin kahvilassa, on jäänyt mieleeni. Minut palkittiin vuoden parhaana asiakaspalvelijana. Ajattelen ja toimin aina myönteisesti, eikä hyväntuulisuuden ja ystävällisyyden levittäminen maksa mitään.”
OPETTAJA
Jyri Bemerståhl
Ammattiopettaja, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, Mäntsälä
Bemerståhl on työskennellyt vuodesta 2000 ammattiopettajana Keudassa. Hän on RACA-alan vastuuopettaja, jolle tärkeintä työssä on jokapäiväinen läsnäolo nuorille, erityisen tuen tarpeet huomioiden, ammattiylpeyttä korostaen. Hän rakastaa työtään: saa opettaa luovaa alaa, ja aina voi oppia itsekin uutta. Bemerståhl kuvaa itseään ruohonjuuritason puurtajaksi, joka viihtyy nuorten kanssa. Hän jaksaa toistaa sitä, miksi ala on niin kova juttu.
”Tämä ala ei koskaan ole valmis. On hienoa nähdä nuorten kasvu ja onnistumisen ilme, kun asiat menevät hyvin, mutta myös se, kun opiskelija epäonnistumisen jälkeen tsemppaa ja tekee asian paremmin. Paras saamani palaute kiitti minua siitä, että olen läsnä ja kaivan huonostakin sen positiivisen puolen.”
Tomi Hiltunen
Lehtori, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylä
Hiltunen elää kaksoiselämää: hän on aloittanut ravintola-alalla baarityössä ja jakaa nykyään aikansa opetustyön ja yrittämisen kesken. Palveluliike-toiminnan lehtorina hän kehittää ja toteuttaa restonomien opintojaksoja. Hän on myös ope-tutor. Hiltusen päätavoite on, että hänen tekemisillään on pitkäkantoinen vaikutus alaan. Hän rakastaa oivaltavia keskusteluja opiskelijoiden kanssa ja työn merkityksellisyyttä.
”JAMK on minun Bruce Wayne -elämäni. Samaan aikaan elän Batman-elämää DeLorean-cocktailbaarin sekä Liquid Kitchen Jyväskylä -limpparitehtaan toisena perustajana ja yrittäjänä. Toivon, että voisin kehittää ammattikorkeakoulustamme ja Mara-alan kentästä saumattoman kokonaisuuden, jossa molemmat osapuolet hengittävät toisiaan.”
Pekka Soive
Lehtori, opinto-ohjaaja, Haaga-Helia amk, Helsinki
Soive on työskennellyt restonomikoulutuksen parissa 33 vuotta, parinkymmenen viime vuoden ajan työharjoittelusta vastaavana lehtorina ja opinto-ohjaajana. Työn suola ovat ihmiset – erilaiset ja erilaisissa tilanteissa olevat ihmiset. Palkitsevinta työssä on auttaa opiskelijaa saamaan itsestään paras mahdollinen irti. Pandemian jälkeen alan on pystyttävä parantamaan veto- ja pitovoimaa kestävällä tavalla, ei lyhytaikaisilla tempuilla.
”Paras palaute tulee arkisen työpäivän aikana, kun opiskelija tai kollega kertoo saaneensa tarvitsemansa avun. Päämääräni on auttaa alalle tulevia ammatillisten tavoitteiden saavuttamisessa. On upeaa, että opiskelija, jolla on ollut haasteita, saa tutkinnon valmiiksi ja saavuttaa tavoitteensa ja unelmansa. Työskentelyni vaikutukset näkyvät vielä pitkään alalle valmistuneiden opiskelijoiden toiminnan kautta.”
Vastuullisuus
Ravintola Nolla
Helsinki
Nollaa ajaa vastuullisuuteen tavoite muuttaa koko alaa vastuullisemmaksi. On pakko ajatella ympäristöä, ja työn helpottamiseksi Nolla on luonut oman kestävän kehityksen käsikirjan. Ruuan kulkemat kilometrit on minimoitu, esimerkiksi kaikki kasvikset tulevat alle sadan kilometrin säteeltä. Luomun osuudeksi on määritelty vähintään 90 prosenttia. Nolla suosii kasviksia, villikalaa ja riistaa. Eläimet hyödynnetään nokasta häntään. Alkuperä, sesonki ja tuotantotapa ratkaisevat.
”Vastuullisuudesta ei meillä palkita, se on normi. Koko Nollan idea perustuu haluun muuttaa ravintola-alantoimintatapoja. Uskomme, että on mahdollista pyörittää menestyksekkäästi ravintolaa, joka pyrkii nollahävikkiin ja kestäviin arvoihin. Esimerkiksi otsonoidun veden käyttöönotto vähensi puhdistusaineiden käyttöämme puoleen.”
The Barö
Inkoo
Hotelli The Barö ja sen ravintola The Berg sitoutuvat jatkuvaan ympäristön ja sosiaalisen kestävyyden kehittämiseen. Vastuullisuus on lähtenyt jo suunnittelusta ja rakentamisesta ja on osa kaikkia toiminnan osa-alueita. Paikallinen yhteistyö on isossa roolissa. The Barö haluaa olla luomassa kestävää matkailualaa ja toteuttaa kestävän tulevaisuuden tavoitteita Green Key- ja Sustainable Travel -sertifioinnin sekä YK:n Agenda2030:n mukaisesti.
”Vähennämme toimintamme ympäristövaikutuksia ja työskentelemme aktiivisesti kestävän kehityksen edistämiseksi ja sosiaalisen kestävyyden puolesta ja suhtaudumme kielteisesti syrjintään. Pyrimme ylittämään kestävään kehitykseen liittyvien lakien ja asetusten vähimmäisvaatimukset.”
Mission Positive Handprint
Laurea-ammattikorkeakoulu
Mission Positive Handprint -hankkeen tavoitteena on edistää ympäristö- ja vastuullisuusteemoja ravitsemisalalla sekä nostaa vastuullisesti toimivia ravintoloita kuluttajien tietoisuuteen. Kyseessä on ESR-hanke, jonka toteuttajia ovat Laurea-, Savonia- ja Jyväskylän ammattikorkeakoulut. Mukana on 30 pilottiravintolaa kolmesta maakunnasta, mutta hankkeen tulokset ja siinä syntyneet toimintamallit jaetaan kaikille halukkaille.
”Ravintolat valitsevat itse teemat, joihin keskittyvät. Tavoittelemme kansallista kattavuutta ravintola-alalla, ja hanke on tavoittanut kuukausittain tuhansia ihmisiä eri kanavissa. Otamme huomioon sosiaalisen, ekologisen ja taloudellisen näkökulman – kaikessa ravintoloiden ja asiakkaiden positiivista kädenjälkeä kasvattaen.”
YRITTÄJÄ
Kim Heiniö
Soupster Family, Helsinki
Heiniö perusti vuodenvaihteessa 1996–1997 yrityksen, joka on muuttanut helsinkiläistä ravintolaruokailua enemmän kuin monikaan muu. Nykyään 400 henkeä työllistävä yritys pyörii noin 25 miljoonan euron liikevaihdolla. Soupster tunnetaan ennen kaikkea cateringista ja Dylan-lounasravintoloista. Heiniön tavoitteena on tuottaa ihmisille hyvää fiilistä. Firman slogan on ollut jo 20 vuotta ”Good vibes are contagious”, ja se pätee edelleen, Heiniö toteaa.
”Nautin siitä, kun näen, miten henkilökunta toimii hyvällä meiningillä ja tekee yhteistyötä familyn eteen. Paras palaute on kuulla henkilökunnan olevan ylpeä omasta työpaikastaan. Teen asioita sydämellä ja minua lämmittää, kun näen muiden tekevän samaa. Korona-ajan yhteishenki ja välittämisen fiilis kosketti minua.”
Maila ja Erkki Sinervaara
Tallbo-ravintolat: Villa Tallbo, Savila, Nurkk Tratöör, Rauma
Sinervaarat perustivat Villa Tallbon 30 vuotta sitten. Yritys työllistää 10–12 henkeä, ja liikevaihto oli vuonna 2022 koronan jäljiltä noin 1,2 miljoonaa euroa. Liikeidean ydin ovat laadukkaat ravintolapalvelut idyllisissä ja persoonallisissa toimipisteissä. Kun Villa Tallbon saneeraus valmistui keskelle lamaa, oli siitä selviäminen melkoinen henkiinjäämistaistelu. Sittemmin toiminta on laajentunut ja mukaan ovat tulleet myös lapset. Nyt yrityksessä on menossa sukupolvenvaihdos.
”Haluamme tuottaa asiakkaillemme ainutkertaisia elämyksiä heidän elämänsä tärkeissä tapahtumissa ja kokea onnistumisen iloa hyvin hoidetusta työstä. Vuosien takaa tuttuja asiakkaita palvellessa tuntuu kuin mukava vieras olisi tullut kylään.”
Laura ja Pekka Yli-Houhala
Hot Wings, Siipiweikot-ravintolaketju, Tampere / Suomi
Siipiweikot juhlii 30-vuotista taivaltaan 2023. Pekka Yli-Houhalan perustamaa yritystä luotsaa nyt hänen tyttärensä. Perheyrityksen liikevaihto on kivunnut 7 miljoonaan euroon, ja työntekijöitä on noin 50. Toiminta perustuu kanansiipiin ja siipikastikkeisiin, joihin isä Yli-Houhala ihastui USA:ssa. Siipiweikot-ravintoloita on kuusi, ja määrä on kasvussa. Kaupan ja ravintolan yhdistyminen sai lisäpotkua koronasta; Siipiweikot Mini -ravintolat Prismojen sisällä ovat osa kehitystä.
”Olemme perheyritys ja meille on tärkeää, että se näkyy kaikessa toiminnassamme. Hyvinvoiva henkilöstö on tärkein tavoitteemme. Koemme intohimoa levittää siipien ilosanomaa ympäri Suomen ja Euroopan. Paras palaute tulee vakioasiakkailta, joista moni käy meillä siivillä jo kolmannessa sukupolvessa.”
INNOVAATIO
Prego Booking
Muru-konserni
Prego Booking herättelee ravintola-alaa digitaaliseen murrokseen. Menestyvä liiketoiminta edellyttää yrityksen hallussa olevan datan maksimaalista hyödyntämistä. Prego luo uusia liiketoimintakanavia, auttaa hallitsemaan varauksia paremmin, parantaa asiakaspalvelun laatua sekä säästää aikaa. Se kehittyy pöytävarausjärjestelmästä täydeksi toiminnanohjausjärjestelmäksi. Pregon avulla on mahdollista maksimoida ravintolan kapasiteetti.
”Ohjelmistoon pystytään ketterästi lisäämään uusia ominaisuuksia ja tuomaan tietoa muista järjestelmistä. Kehitämme ohjelmistoa ravintola-alan näkökulmasta – ravintoloitsijoilta ravintoloitsijoille. Asiakkaan digitaalinen polku ravintolaan tulee olemaan paljon muutakin kuin pelkkä pöytävaraus.”
Kalamuru
Lagerblad Foods
Kalan käyttöä edistävä innovaatio mahdollistaa vähemmän käytettyjen kalojen kuten särkikalojen ja silakan hyödyntämisen. Helppokäyttöiselle ja hyvin skaalautuvalle tuotteelle on kysyntää etenkin suurtalouskeittiössä, mutta laajemminkin horeca-sektorilla. Voisiko paistetusta kalamurusta olla tonnikalan haastajaksi? Tuote on kehitetty yhteistyössä Palmian kanssa.
”Meille on arvovalinta käyttää suomalaisia kalalajeja ja työllistää suomalaisia kalastajia. Tuottamalla eettistä lähiruokaa voimme omalta osaltamme edistää suomalaisen kalaraaka-aineen käyttöä suurkeittiössä.”
ATSO
Antell
Antellin tekoälysovellus ATSO suunnittelee yksilöllisesti vaihtelevia ruokalistoja, auttaa optimoimaan ravintolan toimintaa ja toimimaan vastuullisesti. Se laatii ravintolakohtaiset ruokalistat yhdistelemällä ennakkoluulottomasti Antellin reseptipankkia sekä analysoimalla dataa ruokalajien menekistä, annoskoosta ja erityisruokavalioista. ATSO ennustaa päivittäiset ruokailijamäärät ja auttaa siten vähentämään ruokahävikkiä.
”ATSO tehostaa raaka-aineiden käyttöä ja parantaa ravintoloiden kannattavuutta. Ruokailijat puolestaan nauttivat monipuolisempia vaihtoehtoja. Tekoäly ottaa huomioon myös ruokailijoiden mieltymykset. Seuraavaksi hyödynnämme ATSOlla ruokalajien hiilijalanjälkitietoa lounaslistojen laadinnassa ja annamme ruokailijoille mahdollisuuden pienentää hiilijalanjälkeään.”
Tulokas
Santeri Menna
Tarjoilija, Ravintola Konstan Möljä, Helsinki
Menna on työskennellyt jo useita vuosia Konstan Möljässä, aluksi kesätöissä. Hänestä parasta tarjoilijan työssä on palvella eri maalaisia asiakkaita ja tutustuttaa heitä suomalaiseen ruokaan. Yksi tulikoe nuoren tarjoilijan uralla oli myöhään illalla ravintolaan saapunut seurue, jolta tuli kerralla 68 juomatilausta. Se oli pysäyttävää, mutta samalla Menna tajusi, että työ on jo juurtunut hänelle hyvin ja onnistuu myös pitkän, stressaavan päivän läpi.
”PRO-voittajana voisin näyttää, kuinka nuoret pystyvät olemaan ammattitaitoisia ja kannustaa nuoria hakeutumaan rohkeammin alan töihin. Näen itseni tulevaisuudessakin ravintola-alalla, joko tarjoilijana tai ravintoloitsijana.”
Rasmus Roiko
Baarityöntekijä / tarjoilija, Food & Events Metro Areena, Restel, Espoo
Roiko on Metro Areenalla ja Helsingin Jäähallissa keikkaileva baarityöntekijä. Hänestä on lyhyessä ajassa tullut tapahtumabisneksen moniottelija: baarityön ja tarjoilun lisäksi hän osallistuu tapahtumien valmisteluun. Tärkeintä hänelle on asiakaspalvelu. Tavoitteena on, että jokainen asiakas lähtee tapahtumasta hyvillä mielin. Myös muiden työntekijöiden hyvinvointi on Roikolle tärkeää; hän haluaa, että jokaisella on kivaa töissä ja että kaikki tulevat mielellään uudestaan.
”Olisin hyvä valinta, koska olen nuoresta iästä huolimatta onnistunut työssäni ja tykkään tehdä töitä. Tärkeintä on asiakaspalvelu ja työilmapiirin ylläpitäminen.”
Anna Siitari
Barista, Kirjalan Kahvipaahtimo, Mikkeli
Sairaanhoitajan työt pari vuotta sitten baristan hommiin vaihtanut Siitari nauttii joka hetkestä perheyrityksen palveluksessa. Hän tekee kaikkea kahvin äärellä: tuotekehitystä, myyntiä, markkinointia, tastingeja. Jonain päivänä Siitari toivoo voivansa ottaa haltuun kahvin paahtamisen ja jossain vaiheessa koko yritystoiminnan. Siitari kertoo viihtyvänsä työssään ’pikkusta vaille sataprosenttisesti’. Parasta on kahvi, asiakkaat ja se, miten omaa osaamistaan pystyy jatkuvasti kehittämään.
”Uskallus alanvaihtoon tarjosi elämälleni uuden suunnan. Opiskelin googlettamalla, kokeilemalla, mokailemalla, verkkokursseilla ja Youtube-videoilta uuden ammatin. Olemme isäni kanssa luoneet pikkukaupunkiin hienon kahviyhteisön, jossa jaamme intohimomme. Tämä ala tarvitsee heittäytyjiä!”