PRO 2017 FINALISTIT
Jokaisesta sarjasta on esiteltyinä kaksi finalistia ja voittaja.
RAVINTOLAN ASIAKASPALVELIJA
Alvaro Diaz Lorca
Fazer Cafés / F8 Fazer Stockman, Helsinki
Alvaro Diaz Lorca tekee kaikkensa saadakseen asiakkaansa tuntemaan olonsa kotoisaksi ja erityiseksi. Työnsä parhaina puolina hän pitää sen monimuotoisuutta sekä mahdollisuutta omien kykyjensä näyttämiseen. Diaz haaveilee sommelierin ammatista.
Richmond Ghansah
African Pots, Helsinki
Richmond Ghansah vastaa asiakaspalvelun ja kassatyöskentelyn lisäksi ravintolan viestinnästä ja markkinoinnista. Joustavuudelle, positiiviselle asenteelle ja ennakoinnille on tarvetta etenkin asiakaspalvelussa, jossa eteen tulee säännöllisesti yllättäviä tilanteita.
Jaana Melakari
Ravintola Isä Camillo, Kuopio
Jaana Melakarin työpäivät täyttyvät tarjoilijan perustehtävistä lounas- ja à la carte -asiakkaiden parissa. Juuri asiakkaat tekevät jokaisesta työpäivästä erilaisen, ja suurin onnistumisen tunne tälle asiakaspalvelijalle syntyy asiakkaan poistuessa vatsa täynnä ja hyvillä mielin.
KAHVILAN TYÖNTEKIJÄ
Eija Lundén
Select Service Partner Finland Oy / Café Tori, Vantaa
Eija Lundénin työssä parasta on mielenkiintoinen työympäristö, hyvät työkaverit ja eri maista tulevat asiakkaat, joille hän pääsee kertomaan suomalaisista tuotteista. Hän haluaa tulevaisuudessa olla mukana luomassa uutta ja tuomassa kansainvälistä brändiä Suomeen.
Muhammad Shofiullah
Fazer Cafés / Fazer Café Kluuvikatu, Helsinki
Muhammad Shofiullah iloitsee pystyessään tarjoamaan parasta asiakaspalvelua hyvin toimivan tiimityön avulla. Hänelle on tärkeää, että asiakkaiden lisäksi myös työkaverit ovat tyytyväisiä. Tulevaisuudessa Shofiullah toivoo työskentelevänsä asiakaspalveluhenkilökunnan valmentajana.
Nina Sippola
Juvenes-Yhtiöt Oy, Tampere
Nina Sippola nauttii työssään erityisesti asiakkaiden kohtaamisista, vapaudesta toimia omana itsenään sekä mahdollisuudesta luoda uusia makuelämyksiä asiakkailleen. Hän on kiinnostunut asiakkaidensa toiveista ja pyrkii toteuttamaan ne kiireenkin keskellä. Personoitu palvelu on Sippolan työn lähtökohta.
AMMATTIKEITTIÖN TYÖNTEKIJÄ
Miia Leiviskä
Siilinjärven kunta / Haaparinteen päiväkoti, Toivala
Miia Leiviskä on iloinen saadessaan tarjota puhtaista raaka-aineista valmistettua ruokaa päiväkodin väelle. Tärkeintä tälle asiakaspalvelijalle on lasten ja aikuisten tyytyväisyys ruokaan sekä päiväkodin siisteys, josta Leiviskä myös huolehtii.
Simo Matikka
HYY Ravintolat / Unicafe Ylioppilasaukio, Helsinki
Simo Matikalle jokainen asiakas on yhtä tärkeä, ja hän kohtaa heidät yksilöinä. Matikka haluaa omalla toiminnallaan edistää positiivista tunnelmaa työympäristössään. Asiakkaat ovat todenneet Matikalle tämän olevan oikeassa ammatissa ja kehuneet tämän energiaa.
Marika Myllykoski
Antell-Ravintolat Oy / Focus, Jyväskylä
Marika Myllykoski tituleeraa itseään henkilöstöravintolan moniosaajaksi, joka toimii tehtävässä kuin tehtävässä sekä keittiössä että salissa. Työnsä parhaina puolina hän pitää sen monipuolisuutta, ravintolan kodikasta ja kannustavaa ilmapiiriä sekä mukavia asiakkaita, jotka hän haluaa yllättää pienillä asioilla päivittäin.
AMMATTIKEITTIÖN KOKKi
Katriina Bister
Asikkalan kunta / Vesivehmaan koulu, Asikkala
Katriina Bister ruokkii koululaisten lisäksi myös päiväkodin lapset. Hänelle on tärkeää pystyä ohjaamaan lapsia syömään terveellistä ruokaa ja tutustuttaa heitä samalla uusiin makuihin. Bister kouluttautuu parhaillaan saadakseen paremmat valmiudet erityisruokavalioiden suhteen.
Outi Ståhlberg
Kaarinan ruokapalvelu / Piikkiön yhtenäiskoulun keittiö, Piikkiö
Outi Ståhlberg on tyytyväinen etenkin hienosti yhteen pelaavasta ja toimeliaasta työyhteisöstä. Työkaverit tuovat hänen parhaat puolensa esiin. Ruoanvalmistuksen lisäksi Ståhlberg osallistuu reseptiikan kehittämiseen.
Petra Vuolaspuro
Antell-ravintolat / Paciuksenkatu 21, Helsinki
Sen lisäksi, että Petra Vuolaspuro tekee ruokaa ja leipoo, hän osallistuu esimerkiksi teemojen toteutuksen suunnitteluun. Vuolaspuro on ylpeä voidessaan toivottaa asiakkaat nauttimaan tekemäänsä ruokaa. Hän kiittelee esimieheltään saamaansa luottamusta, jonka ansiosta hän on voinut kehittyä työssään.
AMMATTIKEITTIÖN PÄÄLLIKKÖ
Maiju Anttila
Sodexo Oy / Ravintola Galaksi Technopolis, Oulu
Maiju Anttila vastaa keittiön toiminnasta kokonaisuudessaan. Hän nauttii saadessaan tehdä sitä, missä kokee olevansa hyvä ja saadessaan riittävästi haasteita. Anttilalle on tärkeää, että ympärillä on ihmisiä, jotka luovat kannustavan ja kehittyvän ilmapiirin ja työyhteisön.
Rami Mielonen
Arkea Oy / Palvelualue 5 ja 6, Turku
Rami Mielosen työhön ruokapalvelualueen esimiehenä kuuluvat muun muassa budjetit, suunnittelu ja kehitystehtävät sekä laadunarvioinnit ja kehityskokoukset. Asiakkaan tarpeiden täyttymisen lisäksi tärkeää on myös henkilöstön vahvuuksien löytäminen. Onnistumisen tunteita saakin aikaan se, kun henkilökunta kertoo työnsä helpottuneen ja järkeistyneen.
Marianne Virtanen
Fazer Foodservices / Rengon koulu, Renko
Marianne Virtanen nauttii työstään sen ollessa paitsi mielekästä myös haastavaa, pienen kiireen hän kokee positiiviseksi asiaksi. Tärkeintä ovat asiakkaat – Virtanen tuntee onnistuneensa saatuaan hymyn heidän kasvoilleen. Myös hyvä tiimi tekee töihin tulemisesta mukavaa.
RAVINTOLAN KOKKI
Olli Fäldt
Baskeri & Basso, Helsinki
Olli Fäldt vastaa ravintolan kylmästä keittiöstä eli alku- ja jälkiruokien suunnittelusta, esivalmisteluista ja esillepanosta. Hän nauttii työssään siitä, että voi vaikuttaa ruokalistan sisältöön ja sen toteuttamiseen. Fäldt arvostaa esimiestensä luottamusta ja sitä, että pääsee vapaasti toteuttamaan visioitaan.
Ulla Holmström
Kanresta / Oopperaravintola, Helsinki
Ulla Holmströmille on tärkeää olla osa työyhteisöä. Parasta hänen työssään ovat työkavereiden lisäksi puhtaat raaka-aineet, joista hän saa ideoida uusiin ruokalajeihin. Holmströmillä on takanaan jo pitkä työura, sillä eläkepäivät siintävät muutaman vuoden päässä.
Hannes Tolvanen
Ravintola Werner, Helsinki
Hannes Tolvanen huolehtii keittiön päivittäisestä johtamisesta ja kannattavuudesta sekä ruokien kehittämisestä. Elämysten, nautinnon ja hyvän fiiliksen tarjoaminen on Tolvasen työn A ja O, minkä lisäksi hän nauttii uuden oppimisesta ja gastronomisen ymmärryksensä jatkuvasta lisääntymisestä.
RAVINTOLAN KEITTIÖPÄÄLLIKKÖ/-MESTARI
Ilkka Lääveri
Gastrobar Emo, Helsinki
Ilkka Lääveri nimeää työnsä suolaksi motivoituneiden ja ammattitaitoisten työkavereiden kanssa työskentelyn sekä elämysten tuottamisen asiakkaille. Hän haluaa saada työntekijät kokemaan itsensä arvostetuiksi ja vaikuttaa aidosti ravintolan toimintaan.
Teemu Laurell
Ravintola Shelter, Helsinki
Teemu Laurellin työpäivä on täydellinen, kun tupa on täynnä asiakkaita. Vielä täydellisemmäksi se muuttuu asiakkaiden palatessa myöhemmin uudestaan. Keittiömestarina Laurell kokee olevansa oikeudenmukainen: kaikki työntekijät ovat tasavertaisia ja ravintolan saama kiitos kuuluu jokaiselle.
Heikki Liekola
Ravintola Olo, Helsinki
Heikki Liekola inspiroituu voidessaan opettaa nuoria ja motivoituneita ihmisiä oppien samalla itsekin heiltä. Muiden töidensä ohella hän pitää huolta kokkien jaksamisesta. Vuodenajat ja niiden mukaan vaihtuvat raaka-aineet pitävät Liekolan työn mielenkiintoisena ja haastavana.
RAVINTOLAPÄÄLLIKKÖ
Pekka Koivula
Joensuun Teatteriravintola Oy
Pekka Koivula vastaa kouluttamisesta ja salityöskentelyn kehittämisestä. Hänen työpäivänsä sisältävät myös myyntiä, markkinointia ja asiakaspalvelua. Koivulan päämääränä on koko tiiminyhteistyön sujuvuus, hyvä fiilis ja asioiden eteenpäin vieminen.
Jussi Lehtonen
Ravintola Olo, Helsinki
Jussi Lehtonen nimeää yhdeksi työnsä tärkeimmistä tavoitteeksi henkilökunnan motivoinnin. Näin tiimi pystyy yhdessä luomaan asiakkaille heidän elämänsä parhaan ravintolakokemuksen. Lehtonen tietää, ettei ravintola-alalla voi koskaan tulla valmiiksi, joten hän pyrkii kehittämään osaamistaan jatkuvasti.
Terhi Vitikka
Ravintola Nokka, Helsinki
Ravintolapäällikön työpäivät täyttyvät tekemisen meiningistä. Perustehtävien lisäksi Terhi Vitikka tekee tiivistä yhteistyötä myös ravintolan toiminnassa vahvasti mukana olevien pientuottajien kanssa. Työssä hän kokee onnistuneensa etenkin silloin, kun saa hyvää palautetta asiakkailtaan ja työntekijöiltään.
HOVIMESTARI/SOMMELIER
Juha Johansson
Select Service Partner Finland Oy / VIP- ja kongressipalvelut, Vantaa
Juha Johanssonin työpäivät täyttyvät yksilöllisten VIP-palvelujen tarjoamisesta lentomatkustajille ja kongressiasiakkaille. Johanssonin tärkein tavoite on palvella asiakkaita huomaamattomasti ja sujuvasti minuuttiaikataulun mukaan, minkä lisäksi hän haluaa toimia esimerkkinä myös nuoremmille kollegoilleen.
Taneli Lehtonen
Ravintola Muru, Helsinki
Suurin osa Taneli Lehtosen työajasta kuluu ravintolasalissa palvelullisia ja ”viinillisiä” elämyksiä tuottaen. Tärkeintä on hänen mukaansa saada asiakkaat viihtymään, ja paras palaute onkin kuulla kiitoksia ruoan ja viinin onnistuneesta yhdistämisestä.
Heidi Mäkinen
Rosticceria Perla Oy / Ravintola C, Tampere
Heidi Mäkinen vastaa ravintolan juomatuotteista kokonaisuutena sekä ravintolasalin pyörittämisestä yhdessä esimiehensä kanssa. Mäkinen nauttii monipuolisesta vuorovaikutuksesta asiakkaidensa kanssa ja haluaa saada nämä viihtymään, rentoutumaan ja heittäytymään palveltaviksi.
BAARIMESTARI
Mikko Ilves
Pastor Drink & Dine, Helsinki
Mikko Ilves johtaa ravintolan cocktailbaaria ja suunnittelee juomalistan yhdessä tiiminsä kanssa. Hän iloitsee alan jatkuvasta kehittymisestä, mikä asettaa uusia haasteita myös työntekijöille. Ilves haluaa tarjota asiakkaalle mieleisen juoman ja samalla toteuttaa omaa luovuuttaan.
Ville Liikanen
Hotel Kämp, Helsinki
Kämpin baaritoiminnasta vastaava Ville Liikanen nauttii työssään päivien erilaisuudesta ja kansainvälisestä työympäristöstä. Parhaisiin hetkiin kuuluvat osaavan tiimin kanssa kunnialla hoidettu haastava viikonloppu ja mieleenpainuvien kokemusten luominen vieraille.
Jesse Teerenmaa
Runar, Helsinki
Baarimestarin työnsä ohella Jesse Teerenmaa on osakkaana yrityksessä, joka valmistaa muun muassa muotoon leikattuja kirkkaita jääkuutioita. Hän tekee myös paljon keikkoja eri alkoholibrändien kanssa. Teerenmaan tulevaisuudensuunnitelmiin kuuluu oman baarin avaaminen.
RAVITSEMIS-/RUOKAPALVELUPÄÄLLIKKÖ
Merja Ahola
Sodankylän kunta
Merja Ahola vastaa ruokapalvelusta ja sen kehittämisestä. Hänen työhönsä kuuluvat muun muassa hankinnat, talousarvioiden ja palvelusopimusten laatiminen, mutta myös ponnistelut alueellisen ruokatuotannon hyödyntämiseksi joukkoruokailussa. Työn monipuolisuus on etu, sillä rutiinit saavat Aholan kyllästymään.
Jarmo Kunnari
Leijona Catering Oy / Varuskuntaravintola Somero, Rovaniemi
Jarmo Kunnari vastaa tiimeineen sekä varusmiesten että Puolustusvoimien kantahenkilökunnan ruokailusta myös maasto-olosuhteissa. Lisäksi hän huolehtii esimerkiksi valtiovierailuiden ja erilaisten tilaisuuksien tarjoiluista. Kunnarille työn suola on hyvä ja ammattitaitoinen henkilökunta.
Sanna Lainela
Arkea Oy / TYKS:n ravintokeskus, Turku
Sanna Lainelan työpäivät täyttyvät henkilöstö- ja talousjohtamisesta, tuotannon ohjaamisesta ja asiakasyhteistyöstä. Monipuolisuus ja haasteellisuus ovatkin hänelle työn suola. Esimiehenä Lainelalle on tärkeintä mahdollistaa työntekijöiden mutkaton työnteko, jotta he voivat tarjota asiakkaalle hyvän ruokanautinnon.
OPETTAJA
Esa Koppelo
Oulun seudun ammattiopisto, Oulu
Esa Koppelo vastaa oppilaitoksen horeca- ja elintarvikealan koulutuksesta ja opettaa tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan itsekin. Parasta hänen työssään on nähdä opiskelijoiden kasvu ja kehitys. Kiitosta Koppelolta saa myös kannustava työyhteisö, jonka ansiosta töihin on aina ilo tulla.
Seija Mäki
Savonia-ammattikorkeakoulu, Kuopio
Seija Mäki toimii ruokapalvelujen lehtorina opettaen sekä ohjaten opinnäytetöitä. Työnsä parhaiksi puoliksi hän mainitsee opiskelijoiden ammatillisen kasvun seuraamisen, opettavaisten asiakastilaisuuksien järjestämisen sekä oppilaitoksen hyvän ilmapiirin, jonka avulla saavutetaan hienoja tuloksia.
Ari Manninen
Lapin matkailuopisto / Toripuistikon yksikkö, Rovaniemi
Ari Manninen opettaa toisen asteen nuoria ja iloitsee nähdessään heidän oivaltavan uusia asioita. Hän nauttii myös päästessään avaamaan ammatillisia ovia ja täten auttamaan opiskelijoita löytämään oman paikkansa ja pärjäämään alalla.
YRITTÄJÄ
Ravintola Roux
Kati ja Sami Häkkinen, Antti Hietanen ja Esa Mehtäjärvi ovat sinnikkäästi ja johdonmukaisesti rakentaneet yrityksen toimintaa vuosien varrella. Ravintola Rouxin ja Bistro Popotin lisäksi yritys tulee vielä hieman laajentumaan tulevaisuudessa. Myös nykyisiä paikkoja kehitetään jatkuvasti.
Liemi Oy / Demo
Tommi Tuominen nauttii tehdessään rakastamaansa työtä ja pystyessään samalla työllistämään myös monia muita. Parasta työssä on hänen mukaansa asiakkaiden välitön palaute. Hedelmällisin tapa johtaa on puolestaan oma esimerkki, ja työntekijöidensä avulla tämä yrittäjä kertoo jaksavansa itsekin.
Ravintola Juurella
Yrittäjät Miia Keski-Nikkola ja Jani Unkeri haluavat vierailun ravintolassa jättävän asiakkaalle positiivisen muistijäljen, joka saa hänet palaamaan uudestaan. Heille on myös tärkeää, että henkilökunta tuntee olevansa töissä hyvällä työnantajalla. Tulevaisuudessa yrittäjät haluaisivat lisätä ammattitaitoaan festivaaliruoan saralla.
VASTUULLISUUS
Ravintola Ask
Ravintolassa käytetään luomun lisäksi paljon villisti kasvaneita raaka-aineita, kuten riistaa, sieniä, marjoja ja villiyrttejä. Päivittäin on tarjolla yksi menu, josta 96 prosenttia on luomua. Tiedossa oleva asiakasmäärä auttaa hävikin minimoimisessa. Kestävä kehitys on läsnä ravintolan jokapäiväisessä toiminnassa. Esimerkiksi kalusteissa ja astioissa suositaan kotimaista designia 1950-luvulta. Osa astioista on teetetty, ja ne valmistetaan ylijäämäsavesta.
Leijona Catering
Leijona Catering on lähtenyt tänä vuonna mukaan kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumukseen 2050. Yritys sitoutuu vähentämään ruokahävikkiä, jätteen määrää ja energiankulutusta sekä ottamaan huomioon raaka-aineiden alkuperän hankinnoissa ja kehittämään ympäristöystävällisiä reseptejä. Lisäksi Leijona Catering kehittää henkilöstön osaamista ja kannustaa asiakkaita tekemään ympäristöystävällisiä valintoja.
BarLaurea
BarLaurealle on tärkeää opettaa opiskelijoille kestävään kehitykseen liittyviä asioita. Laurea-ammattikorkeakoulu ja BarLaurea ovat sitoutuneet edistämään taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävää kehitystä. Hankinnoissa tuetaan pientuottajia ja otetaan huomioon muut kestävän kehityksen periaatteet. Luomu- ja lähiruoka ohjaavat BarLaurean toimintaa, myös hävikin hallinnoinnin ollessa tärkeässä roolissa. Vuosittain järjestetään hävikkiruokaviikkoja ja -päiviä.