PRO 2019 finalistit
RAVINTOLAN ASIAKASPALVELIJA
Katja Lindroos
Ravintola Talentti, Helsinki
Taitotalon kongressikeskuksen ravintola Talentin salitoiminnasta vastaava Katja Lindroos pitää työnsä monipuolisuudesta: kokousasiakkaita, lounasasiakkaita ja iltatilaisuuksia cocktailtilaisuuksista 150 hengen istuviin illallisiin. Hän myös kehittää ruokatuotetta yhdessä keittiömestarin kanssa. Parasta palautetta ovat uudestaan tulevat asiakkaat, silloin Lindroos tuulettaa mielessään. Hän pyrkii aistimaan herkästi, millaista palvelua asiakkaat haluavat ja vastaa hienotunteisesti toiveisiin. Mieltä lämmittävän kohteliaisuuden lausui kokenut kollega: ”Kun olet hovina, pystyn keskittymään työhöni ja tunnen olevani turvassa.” Lindroosin päämääränä on onnistunut muistijälki ruokailuhetkestä.
Essi Piira
Ravintola Tuhto, Tampere
Vuoropäällikkö Essi Piira työskentelee Tampere-talon ravintolassa. Hän vastaa ravintolan toiminnasta ja huolehtii palvelun laadusta. Lisäksi Piiran vastuulla on Tuhton nettinäkyvyys, jonka merkityksestä kertovat kasvavat asiakasmäärät. Parhaimmillaan työ on motivoivaa, inspiroivaa ja haastavaa ja sitä ohjaa ylpeys omasta ammattitaidosta. Haasteiden voittamista Piira rakastaa! Karjalaiset juuret ja rock-asenne näkyvät kaikessa, mitä hän tekee. ”Some-Essinä” Piira on myös huomannut, että markkinointipuoli on kiinnostava, sieltä voi löytyä tulevaisuuden polku.
Noora Sipilä
BasBas & Staff Wine Bar, Helsinki
Vuoden Tarjoilija 2018 Noora Sipilä tunnetaan viinimestarina ja raudanlujana asiakaspalvelun ammattilaisena. Hän pitääkin työnsä parhaina puolina asiakaskohtaamisia ja elämysten luomista, mutta myös kollegoiden innostamista. Jatkuva oppiminen, intohimo työhön ja pyrkimys itsensä ja ravintola-alan kehittämiseen määrittävät Sipilän toimintaa. Motokseen hän mainitsee “Kaiken voi oppia, mutta asenteen on tultava itseltä”.
KAHVILAN TYÖNTEKIJÄ
Jutta Kokkonen
Antell Galleria, Antell-ravintolat, Helsinki
Kahvilapäällikkö Jutta Kokkonen vastaa kolmen kahvilan kokonaisuudesta. Parasta työssä on Kokkosen mukaan käytännönläheisyys, jonka ansiosta muutoksia, parannuksia ja kehitystä voi tehdä lyhyelläkin toimintavälillä. Kahvila- ja ravintolatyötä ohjaavat perinteet, selkeys ja toistuvuus, mutta toisaalta jatkuva trendien, muutosten ja globaalien vaikutusten virta muuttaa alaa. Työpäiviin Kokkonen saa virtaa mahtavasta työyhteisöstä ja pienistä hetkistä, jolloin tarjoutuu mahdollisuus vaihtaa ajatuksia eri ihmisten kanssa.
Sari Masanen
Salacavala, Vararengasravintolat, Kuopio
Ravintolapäällikkö Sari Masanen on vastannut viisi vuotta kahvila-ravintola Salacavalan toiminnasta. Hän tekee työtään isolla sydämellä ja ammattiylpeydellä. Vuosien kokemukset ovat muokanneet Masasesta vankan ravintolatyön ammattilaisen: jämäkän, topakan ja luotettavan. Great Place to Work -mittareilla Masasen hoitama Salacavala saa huippupisteet miltei jokaisesta kategoriasta.
Sushan Shrestha
Tieto, ISS Palvelut, Keilaniemi Espoo
Nepalilaislähtöinen Sushan Shrestha suhtautuu kahviin intohimoisesti. Taitava barista ei tarjoile vain kauniita, hyvin tehtyjä kahveja vaan myös elämäniloista asennetta. Hänelle tärkeintä työssä on asiakkaiden tyytyväisyys. Yhtä tärkeää on oman tiimin tyytyväisyys, ja hän huolehtii molemmista. Nepal on kahvimaa, ja Shresthan unelmiin kuuluu niin oma kahviplantaasi Nepalissa kuin oma kahvila Suomessa.
AMMATTIKEITTIÖN TYÖNTEKIJÄ
Rose Alibasya-Jokela
Nokia Rusko, Sodexo, Oulu
Kassatarjoilijana Nokian henkilöstöravintolassa työskentelevä Rose Alibasya-Jokela on rautainen ammattilainen, joka on aina valmis heittäytymään uuteen. Indonesialaista Alibasya-Jokelaa viehättää asiakaspalvelutyö, ja hän toivoo voivansa jatkaa siinä pitkään. Hyväntuulisuus tarttuu, ja parasta työssä on nauraa yhdessä asiakkaiden kanssa. Siitä tulee iloa koko päiväksi, ja samalla leviää positiivinen mielikuva koko ravintolan toiminnasta.
Viveca Husberg
Inveon, Porvoo
Viveca Husberg työskentelee porvoolaisessa oppilaitoskeittiössä, missä hän pääsee opastamaan opiskelijoita fiksuun elämään esimerkiksi vastuullisuudessa. Avokeittiön ansiosta yhteys opiskelijoihin on hyvä ja rento. Husbergia kiitetään kyvystä olla toimissaan aina askel tai pari edellä ja purkaa päivittäisiä pähkinöitä.
Päivi Liljavirta
Lounasravintola Kaarre, Servica, Kuopio
Ystävällinen, hymyilevä ja huomaavainen Päivi Liljavirta on työpaikkansa vuoden asiakaspalvelija. Hän on siirtynyt keittiön puolelta kassalle ja nauttii ihmisten kohtaamisesta. Iloisen kassan ansiosta lounasravintola saa uusia vakioasiakkaita. Liljavirran asiakas ei koskaan jää ilman vastausta, kaikkiin kysymyksiin löytyy vastaus – jos ei heti, hieman myöhemmin. Vapaa-ajallaan Päivi Liljavirta nauttii luonnosta kalastaen ja marjastaen.
AMMATTIKEITTIÖN KOKKI
Ritva Lehtinen
Antell Työtehoseura, Antell-Ravintolat, Rajamäki
Ritva Lehtinen nauttii vaihtelevasta työstään lounaiden ja edustusruokien valmistajana. Taitava maustaja seuraa aikaansa, ja muun muassa Lehtisen etniset ruoat kirvoittavat kiitoksia. Parasta työssä ovat tyytyväiset asiakkaat, jotka tulevat seuraavanakin päivänä, ja heiltä saatu välitön palaute. Ammattilainen arvostaa myös ammattitaitoisia työkavereita. Lehtinen levittää itse tehdyn ruoan ilosanomaa 40 vuoden keittiökokemuksella.
Nalin Sanjeeva Muthugalage Don
Kilon Keittiö, Espoo Catering
Sri Lankasta Suomeen 24 vuotta sitten muuttanut Sanjeeva Muthugalage Don on jatkuvan oppimisen tiellä. Vastavalmistuneessa Kilon Keittiössä hän hallitsee ruokatuotanto-ohjelman ja vastaa muun muassa lämpimien aterioiden pakkaamisesta asiakkaille kuljetettavaksi. Päiväkotien pienet asiakkaat saavat maukasta ja terveellistä ruokaa, kun taas edustuslounailla kukkii luovuus. Sanjeeva Muthugalage Don haaveilee jatko-opinnoista. Maahanmuuttajataustaisille työkavereilleen hän on tärkeä tukihenkilö.
Lazaro Torres
Ultimes Business Garden, ISS, Helsinki
Kuubalainen Lazaro Torres rakastaa kauniiden ja hyvänmakuisten à la carte -annosten tekemistä. Hän on tiimipeluri, joka loistaa asiakaspalvelussa. Keväällä alkavat keittiömestariopinnot vievät kohti uutta tulevaisuutta. Torres nimeää esikuvakseen Pekka Terävän, jonka ravintolassa hän on ollut työharjoittelussa. Torresia kiitetään siitä, että hänellä on sydän mukana ruoanlaitossa.
AMMATTIKEITTIÖN PÄÄLLIKKÖ
Anja Jokinen
Iso-Bertta, Servica, Kuopio
Keskuskeittiön tuotantopäällikkö Anja Jokinen pitää hyppysissään isoa kokonaisuutta: kymmenen miljoonan euron liikevaihto, sadan hengen tiimi ja 13 000 annosta päivittäin. Hänet tunnetaan esimerkillisenä esimiehenä. Hän nauttii työn haasteellisuudesta ja kehittää intohimoisesti toimintaa asiakaslähtöisemmäksi. Vastikään ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon palveluliiketoiminnan johtamisesta suorittanut Jokinen kuvailee itseään jauhelihakeitoksi - ”olen arki-ihminen”. Tämän hetken kuuma peruna vastuullisuus on Servican kaltaisessa isossa organisaatiossa itsestäänselvyys: vastuullisuuteen on perehdyttävä jokaisessa organisaatiossa, joka haluaa menestyä.
Olli Kalliola
SSP Finland, Vantaa
Rauhallisen varma lentoaseman keittiöpäällikkö Olli Kalliola haluaa nähdä onnistumisen ilon niin työntekijöiden kasvoilla kuin asiakaspinnassakin. Työkulttuurin kehittäminen ja työyhteisön innostaminen ovat SSP:n kahviloissa ja ravintoloissa astianpesijästä päälliköksi edenneelle Kalliolalle keskeisiä tavoitteita. Klassikkokysymykseen ”Mikä ruoka-annos kuvastaa sinua parhaiten?” Kalliola vastaa kaurapuuro. Ihminen on sitä mitä hän syö, ja työpäivät alkavat kaurapuurolla. Työn sisällössä korostuu kasvisten rooli: kasvisruoan lisääminen ruokalistoille on tämän hetken trendi. Kasvikset ja Kalliola seurustelevat myös vapaalla: kasvimaa pitää miehen kiireisenä keväästä syksyyn.
Minna Nurmi
Espoo Catering, edustuspalvelut, Espoo
Minna Nurmi on unelmatyössään Espoon kaupungin edustuspalveluiden ravintolapäällikkönä. Hänen tiiminsä tarjoilee keskimäärin 500 edustusateriaa päivässä – kaikki onnistuu niin maalla, merellä kuin maan allakin. Työpisteitä ovat muun muassa Espoon kulttuurikeskus, valtuustotalo ja kaupunginjohtajan virka-asunto Gumbölen kartano. Parasta työssä on mahdollisuus olla luomassa asiakkaille jotain fantastista. Ulkomaisille vieraille Nurmi haluaa tarjota luontoelämyksiä, lähioluita ja trendikästä giniä vaikkapa jäädykkeenä. ”Suosin puhtaita, tuoreita, lisäaineettomia lähiraaka-aineita.”
RAVINTOLAN KOKKI
Adele Kinnunen
Savoy, Helsinki
Adele Kinnunen on Savoyn kallan vuoromestari, joka pitää huolta päivittäisestä rytmistä keittiössä. Tärkeintä työssä on tyytyväinen asiakas, jonka myötä voi olla tyytyväinen omaan ja tiimin työhön. Kunnioitus niin raaka-aineita kuin työkavereita kohtaan ja oman työn arvostus leimaavat Kinnusen työtä. Henkilökohtainen haave on lähteä vielä joskus töihin Lappiin.
Emmiina Lehtonen
Tullin Sauna, Tampere
Emmiina Lehtonen on Vuoden nuori kokki 2018: hän edusti Suomea myös MM-kisoissa ja sijoittui hienosti kolmanneksi. Tampereelle asettunut Lehtonen on kerännyt keittiökokemusta oslolaista Maaemoa myöten. Hänelle onkin tärkeää oppia jatkuvasti uutta. Tällä hetkellä hän tekee loppusuoralla olevien restonomiopintojen esimiesharjoittelua omalla työpaikallaan. Opinnäytetyössään Lehtonen valotti hyönteisruokamenun tuotteistamista ravintolakäyttöön, ja hän aikoo pysyä työssään uskollisena hyönteisille.
Katri Mannermaa
Ravintola Ragu, Helsinki
Katri Mannermaan vahvuus on monipuolisuus: hän hyppää tarvittaessa paistosta pastryyn. Epämukavuusalueille kuten paistopiisiin tai leivontaan joutuminen ovat olleet parasta oppia nykyisessä työpaikassa ja luoneet Mannermaalle ihan oman työnkuvan. Hän rakastaa työn hektisyyttä ja vaihtelevuutta. Kokin työssä parasta on rajattomuus - kaikki on mahdollista, kun vain tekee! Mannermaa painottaa hyvän asenteen merkitystä: jos asenne on kunnossa, sillä on valtava voima.
Ravintolapäällikkö
Jessina Koski
Löyly, Helsinki
Ravintolatoimenjohtaja Jessina Koski on erikoistunut odotukset ylittävien asiakaskokemusten luomiseen. Palkitsevin osa päivää on mahdollisuus tuottaa asiakkaille huikeita elämyksiä osana loistavaa tiimiä ja upeaa konseptia. Työlleen omistautunut esimies toteuttaa kutsumustaan ravintola-alalla ihmisten ja tapahtumien keskipisteessä. Kosken tärkein päämäärä on valmistua kauppatieteiden maisteriksi samaan aikaan kun hän johtaa kahta ravintolaa. Kansainvälistyvässä yhtiössä hän toivoo saavansa mahdollisuuden lähteä viemään suomalaisia ravintolakonsepteja ulkomaille.
Petri Laukkanen
Santa's Hotel Tunturi, Saariselkä
Sesonkityöntekijänä aloittanut Petri Laukkanen on viihtynyt Saariselällä pysyvästi vuodesta 2000. Ravintolapäällikkönä hän pitää hyppysissään viiden ravintolan toimintaa ja sesonkien mukaan vaihtelevan työntekijäjoukon hyvinvointia. Parasta työssä onkin juuri sesonkivaihtelun myötä muuntuva työnkuva ja kanta-asiakkaat, joiden tavat Laukkanen tuntee. Rennon työskentelyilmapiirin ansiosta ravintoloissa viihtyvät niin henkilökunta kuin asiakkaatkin. Vastuullisuus nivoutuu tunturihotellissa automaattisesti kaikkiin toimintoihin ja tekemiseen. Reiluus ja rehellisyys on vastuullisuuden A ja O; metsä vastaa niin kuin sinne huutaa.
Noora Möller
Kitchen & Table, Clarion Hotel Helsinki
Ravintolapäällikkö Noora Möllerin työmaa on hotelliravintola, joka elää aikaisesta aamusta illan pikkutunneille. Hän rakastaa työssään vapautta olla luova ja mahdollisuuksia haastaa omaa osaamistaan. Tärkeintä Möllerille on luottamus henkilökunnan ja pomon välillä. Upeaa on nähdä, miten vuoropäälliköt ja tarjoilijat kehittyvät työssään ja loistavat. Esimies on juuri niin hyvä kuin tiiminsä, joten kaikki lähtee omalla esimerkillä johtamisesta ja tiedon jakamisesta. Möller pitää tärkeänä taitoa katsoa alan tulevaisuuteen. Omassa tulevaisuudessaan hän näkee ravintolatoimenjohtajan työn.
Ravitsemuspäällikkö
Eila Kurvinen
Oulun palvelualan opisto, Oulu
Oppilaitoksen opiskelijaravintolasta ja kahviosta vastaava ravitsemuspäällikkö Eila Kurvinen on ammattiopettajien tuki opiskelijoiden ohjaamisessa käytännön tunneilla. Hän tsemppaa opiskelijoita ja työntekijöitä jämäkällä otteella, kannustaen ja motivoiden. Hän on kehittänyt kokonaisvaltaisesti oppilaitoksen ruokatuotantotoimintaa ja laajentanut opiskelijaravintolan tilaus- ja juhlapalvelutoimintaa. Iloinen ja joustava asenne auttaa onnistumaan opiskelijoiden kanssa.
Sanna Malaska
Arkea Oy, Turku
Arkean ruokapalvelujen tulosvastuullinen palvelujohtaja Sanna Malaska on liki 700 ruokapalvelun ammattilaisen esimies. Hän saa parhaat kiksit henkilöstönsä onnistumisista, onhan johtajan tehtävä järjestää työntekijöille mahdollisuus loistaa omassa tehtävässään. Malaska kokee väkevimmän intohimonsa olevan erinomaisessa johtamisessa. Johtamisopeista tärkeimmät ovat tasapuolisuus ja läsnäolo. Hyvä johtaja hahmottaa kokonaisuudet ja osaa viitoittaa organisaatiolleen tien tulevaisuuteen. Alan kehittymiseen vaikuttavia trendejä ovat vastuullisuus, valinnanvapaus, valveutuneisuus ja vegaanisuus.
Juha Rautakorpi
Tampereen yliopiston Linna-ravintola, TTY-Hertsi-ravintola, Sodexo, Tampere
Keittiömestari Juha Rautakorpi johtaa rautaisen ammattilaisen ottein kahden ison korkeakouluravintolan toimintaa. Yhdeksässä vuodessa Rautakorpi on ottanut valveutuneen asiakasryhmän haltuun ja täyttää asiakasodotukset ennen kuin ne ehtivät nousta pintaan. Suurkeittiöpuolella on johdettava omalla esimerkillä: hän on kävelevä tietopankki tai jokapaikanhöylä, riippuu mitä tarvitaan. Esimiehenä Rautakorpi haluaa tehdä henkilökunnan työnteon mahdollisimman helpoksi. Se näkyy asiakkaille rentoutena ja hyvänä ilmapiirinä.
HOVIMESTARI/SOMMELIER
Carla Bärlund
Ravintola Mestaritalli, Helsinki
Mestaritallin hovimestari Carla Bärlund nauttii työstään ja hoitaa sitä täydellä sydämellään. Hän pitää työstä ihmisten parissa, ja se näkyy välittämisenä. Hänet tunnetaan hääjuhlien eksperttinä, joka suunnittelee juhlat yksityiskohtia myöten. Puolet elämästään ravintola-alalla työskennellyt Bärlund on ammattilainen, jolla on juuri oikeanlaista ammattiylpeyttä. Työkaverit voivat aina luottaa Bärlundiin.
Taneli Lehtonen
Muru, Helsinki
Sommelier Taneli Lehtonen tuottaa kollegoidensa kanssa elämyksiä ilta toisensa jälkeen niin keittiössä kuin salissakin. Häntä ilahduttaa hyvinvointitrendi, jonka myötä viinin nautiskelu painottuu entistä enemmän laatuun. Hän on valmis kehittämään itseään päivittäin tiedollisesti ja taidollisesti. Se näkyy myös kilpailumenestyksenä, ja Lehtonen onkin tyytyväinen, että jatkuva työ on tuottanut tulosta. Viinien maahantuonnista asiakaspalveluun ulottuvien työtehtävien lisäksi Lehtonen opiskelee alaa tavoitteenaan olla Suomen ensimmäinen Master Sommelier. Esimerkillään hän kannustaa myös nuoria alalle tulijoita opiskelemaan ja kilpailemaan.
Kirsi Seppänen
Ravinteli Bertha, Tampere
Vuoden nuori sommelier ja Suomen Paras Sommelier vm. 2018 Kirsi Seppänen aloitti syksyllä Ravinteli Berthan sommelierina. Hänelle tärkeintä työssä on tuottaa asiakkaalle unohtumaton kokemus. Ammattitaitoaan hän vaalii panemalla itsensä likoon kilpailuissa – tavoitteena uudistaa samalla hieman pönöttävää viinialaa ja hioa asiakaskokemusta aina vain paremmaksi. Seppäsen valtteja ovat aito läsnäolo ja rohkeus sekä sommelieriksi harvinaisen laaja-alainen kokonaisuuksien ymmärtäminen.
BAARIMESTARI
Henri Halonen
Goldfish, Helsinki
Henri Halosen ja hänen kollegojensa työpäiviä sävyttää hersyvä huumori. Halosen motto ”Tästä tulee hyvä ilta” avaa jokaisen työvuoron. Hän rakastaa alaa ja sen yhteisöllisyyttä, sitä miten ollaan yhtä isoa perhettä. Monessa cocktailliemessä keitelty Halonen pääsi syksyllä avaamaan baaria, jolle on asetettu kunnianhimoinen tavoite: tiimi vie Goldfishin 50 best bars -listalle kahden vuoden sisällä.
Jami Järvinen
Chihuahua Julep, Helsinki
Jami Järvinen on juuri avannut yhdessä avovaimonsa kanssa oman baarin, Chihuahua Julepin. Hänellä riittää osaamista muille jakaa, ja moni kaupungin baarimestari on hänelle oppinsa velkaa. Järvinen nauttii jatkuvasta kehittymisestä kaikilla baarityön osa-alueilla. Oman baarin avulla on tavoitteena paitsi kehittää paikallista cocktailkulttuuria, myös räjäyttää kansainvälinen näkyvyys. Jo 25 vuotta alalla toiminut Järvinen on myös yhdistysaktiivi, joka on ollut mukana FBSK:n toiminnassa vuosien ajan. Baarimestarin ammattia hän pitää hauskana, ja työn sosiaalisuus saa hänet jaksamaan.
Petri Määttä
Café Kuluma, Oulu
Ravintolapäällikkö Petri Määtän laaja tuotetietämys alkoholikategoriasta tekee asiakkaisiin vaikutuksen. Reilun 20 vuoden aikana Oulussa keräämästä asiantuntemuksestaan hän ammentaa myös koulutukseen. Määtällä on menossa jatkuva kehittyminen: samana päivänä kun PRO-palkinnot jaetaan, hän saa valmiiksi majoitus- ja ravitsemisalan esimiehen erikoisammattitutkinnon. Nuorempana FBSK:n aktiivina tunnettu Määttä tunnetaan nykyään yritystalouteen ja ryhmädynamiikkaan keskittyvänä organisaatio-osaajana. Arjessa tärkeintä on tehdä baarimestarin työtä tiskin takana, se on kaiken ytimessä.
Keittiömestari
Olli Kolu
Savoy, Helsinki
Keittiöpäällikkö Olli Kolu on kolmen ravintolan kierteessä: Savoyn keittiöpäällikkö ja mukana kahden Rosterin, Helsingin ja Turun, ruokalistasuunnittelussa ja toiminnassa. Hänet tunnetaan takapiruna, joka hoitaa kaiken kuntoon. Kolu viihtyy monipuolisessa työssä ja on alkanut tuntea vetoa myös liiketoimintaosaamista kohtaan. Yli kaksikymmentä vuotta alalla ollut Kolu pitää työstä uuden kokkisukupolven kanssa ja toivoo antavansa nuorille hyvää esimerkkiä ja ohjausta. Hänen tavoitteenaan on jättää aina positiivinen ja onnistunut lopputulos kaikessa, mitä tekee. ”Kaikki peliin.”
Jukka Kyllönen
Pöllöwaari ja Verso, Jyväskylä
Jo vuonna 2001 Pöllöwaarissa aloittanut keittiöpäällikkö Jukka Kyllönen vastaa nykyään Yöpuu Yhtiön kahden hotellin, Verson ja Yöpuun, ravintoloiden keittiötoiminnoista ja ruokatuotteesta. Kolmen vuosikymmenen keittiötyön jälkeenkin Kyllönen sanoo, että parasta työssä on jatkuva kehitys ja uusien asioiden oppiminen. Konkreettisen päivityksen osaamiseen toi restonomin tutkinto vuonna 2017. Kyllönen haluaa kaikin tavoin edistää keskisuomalaista ruokakulttuuria. Päivätyönsä lisäksi hän vaalii ruokakulttuuria Keski-Suomen Keittiömestarit ry:ssä ja Chaîne de Rotisseurs’in Jyväskylän voutikunnassa. Kyllönen toivoo, että ravintolassa syömisestä tulisi olennainen osa arkea.
Jussi Mettälä
Nokia One, Sodexo, Espoo
Yli 30 vuoden ravintola-alan työkokemuksensa ja noin 20 vuoden keittiöpäällikön tietämyksensä ansiosta Jussi Mettälä ottaa työtilanteen kuin työtilanteen haltuun hermoilematta. Tämä näkyi viimeksi syyskuussa uuden henkilöstö- ja tilausravintolan avauksessa, jonka arjessa Mettälä vastaa Nokian edustusvieraiden palvelusta. Parasta työssä onkin vaihtelevuus ja monipuolisuus - kokoustuotteesta presidenttitason vieraiden palvelemiseen. Tarjoilun keskiössä ovat puhtaat raaka-aineet ja vahvat maut, jotka tuovat mieleen hyvin valmistetun kotiruoan. Esimiehenä Mettälä on kuunteleva ja ohjaava ja panostaa hyvän työilmapiirin rakentamiseen.
Eero Vottonen
Palace, Helsinki
Nöyristä nöyrin keittiöpäällikkö Eero Vottonen pitää tärkeimpänä työssään kehittyä paremmaksi ja varmemmaksi. Työyhteisön voimahahmoksi kuvatulle Vottosella parasta keittiötyössä ovat serviisit ja asiakkaiden kohtaaminen. Vottosen tavoitteena on kehittää ravintola Palacen tarjoamaa kokonaiselämystä kansainvälisen vertailun kestäväksi. Tähänastisen uran kovimpia juttuja ovat olleet kilpailuvoitot, mutta myös kollegoiden tekemä valinta Kokkien kokiksi oli Vottoselle ”uskomaton kunnia”.
OPETTAJA
Jaana Karvinen
Omnia, Espoo
Opettaja Jaana Karvisen työssä parasta on nähdä ammatillisen palon syttyminen opiskelijoiden olemuksessa, kun he pääsevät asiakaskontaktiin. Laajaan toimenkuvaan kuuluu muun muassa vastuu useista alan tutkinnoista, baarityön valmennusta kilpailuja varten ja opiskelijoiden ohjaus tilaisuuksissa Eduskuntataloa ja Musiikkitaloa myöten. Karvinen pitää yhtenä tärkeimmistä tehtävistään työelämäyhteistyötä. Opettajana hän haluaa olla helposti lähestyttävä ja huomioida jokaisen yksilönä. Oman osaamisen kehittämisessä seuraava tavoite on ylempi ammattikorkeakoulututkinto.
Henry Lybäck
Laurea-ammattikorkeakoulu, Espoo
Henry Lybäckin työssä on parasta nähdä opiskelijoiden oppiminen, jatkuva kehittyminen ja ammatillinen kasvu restonomikoulutuksen aikana. Hän haluaa innostaa opiskelijoita löytämään oma polkunsa matkailu- ja palveluliiketoiminnan ammattilaisina. Ammatillisena päämääränä Lybäckillä on kehittää jatkuvasti omaa osaamista, välillä epämukavuusalueen kautta. Tulevaisuuden haaveena häämöttää tohtorikoulutus, ja väitöskirjan aihekin on jo valmiina.
Sari Tarvainen
Savon ammattiopisto, Kuopio
Matkailu-, ravitsemis- ja palvelutoimintojen lehtori Sari Tarvainen on opetuksen lisäksi profiloitunut valmentamaan huippuosaajia. Hän toimii ravintolapalvelu-lajin Euroskills-eksperttinä ammattitaitokilpailuissa Skills Finland ry:n edustajana. Toimillaan hän pyrkii kohottamaan alan arvostusta. Opiskelijoiden saattaminen työelämään on parasta opettajan työssä. Tarvaiselle on tärkeää, että alalle valikoituneet opiskelijat löytävät oman sisäisen palon ammattiinsa. Hänelle itselleen ravintola-ala on elämän työ ja yli kolmen vuosikymmenen aikana Tarvainen on kouluttanut itseään jatkuvasti lisää. Seuraava uratoive on pääsy koulutusviennin kautta kansainväliseen opetustyöhön.
YRITTÄJÄ
Katja Rastas ja Arto Rastas
Helsingin Kulinaarinen Instituutti, Ravintola Periscope, Dining 26 by Arto Rastas, Ravintola Villa Hakkari, Ravintola Penelope, Hella & Huone deli, Arto Rastas catering, Helsinki/Tampere
Nuoret, innovatiiviset ja rohkeat yrittäjät Katja ja Arto Rastas pyörittävät yritysrypästä, johon kuuluu useita ravintoloita, Ravintola Periscope, Dining 26 by Arto Rastas, Ravintola Villa Hakkari, Ravintola Penélope, Hella & Huone Deli sekä Helsingin Kulinaarinen Instituutti ja Arto Rastas Catering. Jatkuvasta laajentumisesta huolimatta yrittäjät ovat läsnä työntekijöidensä arjessa – alaisena tuntee olevansa kuin perheenjäsen. Pariskunta on ollut mukana yritystoiminnassa vuodesta 2004 lähtien ja pyörittää nyt 3,35 miljoonan euron liikevaihtoa. Eritoten Tampereen kulinaarista karttaa kehittänyt pariskunta on tänä syksynä uuden edessä, kun Penélope avautuu Helsingissä. Yrittäjille tärkeintä on, että heidän työllään on merkitys ja se tuottaa mielihyvää niin asiakkaille kuin työntekijöillekin.
Ibrahim Khalil
Kotipizza, Helsinki
Bangladeshista kotoisin oleva Ibrahim Khalil muutti kymmenen vuotta sitten Raumalle opiskelemaan liiketaloutta luettuaan lehdestä Suomesta ja koulutusjärjestelmästämme. Heinäkuussa 2014 hän avasi ensimmäisen Kotipizzansa. Nyt hän on Suomen kansalainen ja neljän Kotipizza-ravintolan omistaja. Hän työllistää 22 henkeä ja pyörittää kahden miljoonan euron liikevaihtoa. Vuonna 2017 hänet valittiin Kotipizzan Vuoden yrittäjäksi. Ibrahim Khalil on myös perustanut kotikyläänsä Bangladeshiin sadan lapsen koulun. Tässä kulminoituu Kotipizza-ketjun missio: parannetaan maailma pizza kerrallaan.
Anne Holma ja Pekka Holma
Krapihovi, Tuusula
Sisarukset Anne ja Pekka Holma pyörittävät reilun neljän miljoonan euron liikevaihtoa Krapilla. Vuonna 1973 perustettu yritys työllistää sesongista riippuen 35 - 80 työntekijää. Puolitoista vuotta sitten avattu Krapin Paja on tuonut yrittäjille tyydytystä: Konsepti on täysin uusi, yhdessä krapilaisten kanssa visioitu. Ensimmäisellä klubilla Pekka Holma tajusi, että näky ja tunnelma oli juuri sama kuin suunnitteluvaiheessa luotu taiteellinen hahmotelma. ”Oli käsittämän hienoa ja mielihyvää tuottavaa todeta olevansa hetken perillä siellä mihin on vuoden pyrkinyt.” Krapia ja sen yrittäjiä kiitetään monipuolisuudesta: yhtäältä vaalitaan perinteitä, toisaalta uskalletaan mennä rohkeasti eteenpäin.
VASTUULLISUUS
Clarion Finland
Clarionin yhteiskuntavastuuohjelma WE CARE näkyy monin tavoin kaikille sidosryhmille. Jokainen työntekijä suorittaa New Penguin -nimellä kulkevan koulutuksen, jossa opetetaan käytännön esimerkein vaikuttamaan ympäristön suojeluun omassa, jokapäiväisessä työssä. Clarion Hotel Helsinki ja Clarion Hotel Helsinki Airport ovat lisänneet valikoimiinsa WE CARE-menut. Jokaista sellaisen nauttivaa henkilöä kohden maksetaan euro hyväntekeväisyyteen. Paikallista toimintaa kutsutaan nimellä Hyvä Naapuri, ja siihen on vuonna 2018 kuulunut monenlaisia haasteita: verenluovutus molemmissa hotelleissa, siivouspäivä ja blogging-roskajuoksu, Icehearts-juoksu ja Saimaannorpan suojelua. WE CARE on myös moninaisuuden arvostamista, joka on näkynyt muun muassa Pride-kumppanuutena. Ketjun WE CARE -ajatteluun kuuluvat lisäksi mikromuovittomat Rituals-tuotteet, aamiaisen runsas luomukattaus ja Reilun kaupan luomukahvia. Jättämällä hotellihuoneen siivouksen väliin hotellivieras voi lahjoittaa rahaa Unicefille. F&B Manager Clarion Hotel Helsinki Airport Päivi Roiko koordinoi osana omaa työtään ketjutason toimintaa. Tavoitteena on, että WE CARE on tapa toteuttaa jokapäiväistä tekemistä. Vastuullisuusajattelu on jo nyt valtava kilpailuetu, ja sen oletetaan pian olevan itsestäänselvyys. Clarionissa uskotaan, että he ovat kansainvälisenä ketjuna onnistuneet hyvin suomentamaan vastuullisuuden käytäntöön.
Antell-ravintola IF
Turku
Antell-ravintola IF on Suomen ainoa ja ensimmäinen henkilöstöravintola, joka on saanut Joutsenmerkin uusien, tiukentuneiden kriteerien mukaan. Joutsenmerkin mukaisesti toimiminen vaatii koko henkilökunnan sitoutumista. IF ja Antell-Ravintolat ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2011 alkaen. Antellin tiimi on näiden vuosien aikana sitoutunut vahvasti IFin vastuullisuusohjelmaan. Tiimin voi sanoa nousseen uudelle tasolle Joutsenmerkin myötä. Se on ylpeä saavutuksistaan ja innostunut kehittämään toimintaansa koko ajan eteenpäin - sertifikaatin saaminen oli vain yksi etappi matkalla. Jussi Pietinen johtaa Joutsenmerkki-ravintolaa esimerkillisesti ja koko ravintola tekee työtä ravintolan ympäristökuormituksen vähentämiseksi. Tärkeintä unohtamatta: ammattitaidolla tuotettu itse tehty lähiruoka on sulattanut IFin henkilöstön sydämen.
Juhana Paturi
Tampere-talo, Tampere
Keittiöpäällikkö Juhana Paturi kantaa kokonaisvastuuta Tampere-talon ravintoloiden keittiötoiminnoista. Hän miettii kaikissa valinnoissaan niiden vaikutusta ympäristölle, sillähän tuntee toimintaympäristön ja osaa valita vastuulliset tavat toimia ja tuottaa palveluita. Pitkäjänteinen aktiivinen työ Tampere-talon vastuullisuusohjelman parissa on alkanut jo vuonna 2001, eli Paturi on aidosti vastuullisen ruokatuotannon ja ympäristövastuullisen ruokakulttuurin pioneereja Suomessa. Paturi on antanut kasvot vastuulliselle ravintolatoiminnalle, ja intohimoinen suhtautuminen vastuullisuuteen on tarttunut kollegoihin ja näkyy monin tavoin asiakkaille. Käytössä on muun muassa ionisoitu vesi, kattopuutarhan yrtit ja oman talon mehiläisten hunaja.
INNOVAATIO
Fredman Food Tech
Fredman Group
Fredmanin älykeittiö on digitaalinen palvelu, jossa sensorit mittaavat prosessia, olosuhteita, hygieniaa ja muita ruoan turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Fredman Food Tech -palveluiden avulla keittiö voi digitalisoida ja automatisoida omavalvonnan rutiinitöitä. Fredman Pro -palvelu korvaa omavalvonnan mapit mobiilisovelluksella. Kitchen Robo - anturit valvovat kylmälaitteita 24/7 ja Chefsteinin avulla data jalostuu hyödylliseksi tiedoksi. Chefstein ei ainoastaan kerää tietoa, vaan myös analysoi sitä. Se mahdollistaa esimerkiksi ruokahävikin määrän reaaliaikaisen vertaamisen ravintolaketjun muihin ravintoloihin. Datan järjestelmällinen kerääminen ja analysointi mahdollistavat keittiön tehokkaan johtamisen, resurssien käytön optimoinnin ja ruokaturvallisuuden korkean tason. Tulevaisuudessa Chefstein-palvelu laajenee käsittelemään asiakkaiden sensoridatan ja älykkään analytiikan ohella myös ulkoista dataa, joka vaikuttaa liiketoimintaan. Kaiken kattavan keittiön tietokeskuksen avulla käyttäjät pystyvät tekemään entistä ennakoivampia ja tuottavampia päätöksiä keittiössä.
Kuvassa Markku Lukkari, toimitusjohtaja, Fredman Professional Kitchen Oy
Aromi - Integroitu satokausikalenteri
CGI
Ruokapalveluiden toiminnanohjausjärjestelmä Aromi ohjaa ekologiseen ruokalistasuunnitteluun Satokausikalenterin avulla. Satokausikalenteri on integroitu järjestelmään, jolloin sesongin mukaisia raaka-aineita voidaan helposti hyödyntää ruokalistoja laadittaessa. Satokausikalenteri on Aromin vakiotoiminnallisuus ja sitä voi hyödyntää kaikki Aromin asiakkaat. Kun vihannesten, kasvisten ja hedelmien satokaudet otetaan huomioon jo suunnitteluvaiheessa, ekologisuus tulee huomioitua läpi ruokapalveluprosessin. Satokausikalenteri-yhteistyö kannustaa kaiken kokoisia ruokapalvelutoimijoita ekologiseen ruokalistasuunnitteluun ja edistää ammattikeittiöiden sekä ruokailijoiden satokausitietoutta. Se vie toimialaa kohti ekologisempia ratkaisuja ja valintoja edistäen samalla ruokapalvelujen digitalisaatiota. Tulevaisuudessa CGI ja Satokausikalenteri etsivät yhdessä yhä uusia tapoja levittää satokausitietoisuutta.
Polkka Vellikello
Joensuun Polkka, Pohjois-Karjalan Tukipalvelut
Vellikellon ideana on kertoa Polkan kotipalveluaterian tilanneiden asiakkaiden omaisille, milloin heidän läheisensä on saanut aterian kotiinsa. Vellikello vähentää omaisten huolta, kun tieto kotiin toimitetusta ateriasta tulee reaaliaikaisena. Sähköpostiviesti lähtee, kun kuljettaja kuittaa asiakkaan luona olevan viivakoodin viedessään aterian perille. Alun perin järjestelmä luotiin yrityksen sisäiseen seurantaan. Vuoden 2019 Vellikellon saavat halutessaan ilmaisena lisäpalveluna kaikki 700 kotipalveluateria-asiakasta. Vellikello yhdistää uudella tavalla yhtiön sisäiseen käyttöön tarkoitettua tietoa asiakasviestintään ja edustaa uuden ajan digitalisaatiota. Reaaliaikaisuus tekee siitä ainutlaatuisen. Järjestelmä on helposti otettavissa käyttöön kaikkialla Suomessa.